مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

تسکین استرس می‌تواند به کنترل سرطان کمک کند

دانشمندان سالهاست می‌دانند درصورتی که بیماران سرطانی نتوانند با استرس ناشی از بیمار شدن برخورد کنند، سرطان در آنها سریعتر از افرادی که آرامش خود را حفظ می‌کنند، پیشرفت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  فیزورگ ،  پزشکان برای مقابله با این پدیده درمانهایی را ارائه می کنند که می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کنند تا استرس خود را کنترل کنند دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که تسکین استرس می‌تواند ناشی از افزایش بتا اندورفین پپتید (  ( BEP یا همان هورمون احساس خوب در مغز باشد که در جریان ورزش، گفت و گوی مطلوب و جنبه‌های بسیار دیگری از زندگی که به انسان شادی می‌دهد،ترشح می‌شود.

بر اساس فرضیه محققان دانشگاه راتجرز،  BEP که توسط نورون‌ها تولید می شود نه تنها حس خوبی را در فرد ایجاد می‌کند بلکه در تنظیم واکنش استرس و عملکرد ایمنی مهارکننده رشد و گسترش تومورها نیز نقش دارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

دکتر دیپاک کی. سارکار و همکارانش با انجام آزمایش‌هایی نشان دادند که سازوکارهای فیزیکی از این فرضیه پشتیبانی می‌کند.

سارکار مجری طرح و استاد علوم جانوری و مدیر برنامه غدد درون ریز در دانشکده محیط زیست و علوم زیستی دانشگاه راتجرز گفت یافته‌های ما نوید بخش ارائه درمانهایی برای بهبود عملکرد ایمنی است.

تحقیق پیشین نشان داده است که میزان بسیار کم و یا غیرفعال نورون‌های BEP  با بروز بیماری‌های مختلفی ارتباط دارد.

بعنوان مثال تعداد کم نورون‌های تولیدکننده  BEP در مغز بیماران مبتلا به افسردگی و شیزوفرنی مشاهده شد. همچنین نورون‌هایی که میزان بسیار کمی BEP  تولید می‌کنند در بسیاری از افراد چاق یافت شد.

در هر دوی این موارد بیماران، بیشتر به عفونت و سرطان مبتلا شدند.

دانشمندان روتگرز برای آزمودن فرضیه نقش  BEP در مهار رشد و پیشرفت تومور، سلول‌های بنیادی عصبی را با استفاده از مواد شیمیایی خاصی به نورون‌های تولیدکننده  BEP تبدیل و سپس آنها را به مغز موش‌های زنده تزریق کردند.

پژوهشگران رشد تومورها را در موشهایی که برای ابتلا به سرطان پروستات مهندسی ژنتیک شده بودند بررسی کردند.

محققان می‌گویند نورون‌های  BEP با افزایش فعالیت انواعی از سلول‌های ایمنی خاص و کاهش التهاب، سیستم ایمنی را بهبود بخشیدند.

این نورون‌ها موش‌ها را در  ۹۰ درصد موارد از ابتلا به سرطان پروستات نیز محافظت کردند.

سارکار با ابراز خوشبینی از اینکه این تحقیقات می‌تواند برای درمان انسان بکار گرفته شود گفت به جای پیوند سلول، افزایش  BEP با استفاده از راهکارهای شیمیایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد