مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

صبر زرد چیست ؟

صبر زرد چیست ؟


 

Aloe Vera به عنوان یک گیاه طبی سابقه طولانی دارد و قدمت استفاده از آن به سال 1750 قبل از میلاد مسیح بر می گردد. امروزه این گیاه در اغلب مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری از قبیل منطقه کاراییب، جنوب ایالات متحده، آمریکای لاتین و خاورمیانه می روید. بسیاری از مردم نیز این گیاه را در گلدانهای کوچک در منازل خود به منظور درمان سوختگیها و بریدگیهای جزئی پرورش می دهند.

 

معرفی گیاه

Aloe vera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول 20 اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا 4 پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ تشرح میشود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زرد رنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک می شود، سبب تولید شیره Aloe میشود.
ادامه مطلب ...

بابونه رومی چیست ؟

بابونه رومی چیست ؟


به احتمال زیاد بابونه رومی، که به بابونه انگلیسی نیز معروف است، پیتر رابیت را به بستر خواب فرستاد تا همانطور که در داستان "بیتریکس پاتر" یعنی داستان "پیتر رابیت" آورده شده است، آرام و تسکین یابد. این داستان در ابتدای قرن بیستم به رشتة تحریر درآمد، اما امروزه بابونه هنوز هم در اروپا به عنوان یک داروی آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین برای درمان سوزش سردل و گاز اضافی که می تواند ناشی از حالت عصبیت باشد، بکار می رود. بابونه را در کرمهای صورت، نویدنیها، انواع رنگ مو، انواع شامپو و عطر نیز می توان یافت.

 

بابونه رومی می تواند میزان تهوع، استفراغ و تشکیل گاز در روده ها را کاهش دهد. این گیاه همچنین در ایجاد آرامش، کاهش ورم ناشی از بریدگیها یا بواسیر مفید واقع می شود، و شرایطی نظیر اگزما، التهاب لثه ها (ژنژیویت) را درمان می کند. مصرف آن عملاً شباهت به مصرف بابونة آلمانی دارد، و بنا به دلایل مستند این دو گیاه حاوی ترکیبات و عناصر فعال مشابهی هستند. بابونه رومی به اندازه بابونه آلمانی مورد تحقیق و بررسی نبوده است، لذا ادعا در خصوص فایده و اثر آن و در پاره ای موقعیتهای بهداشتی خاص باید با تحقیقات مضاعف تأیید گردد.

متأسفانه، این بدان معناست که بسیاری از مردم تصور می کنند مصرف بابونه رومی فایده ای ندارد. در حالی که بابونه رومی از مدتها قبل به بسیاری از چایها، پمادها و سایر انواع اقلام و ترکیبات دارویی اضافه می شود.
ادامه مطلب ...

بابونه آلمانی چیست ؟

بابونه آلمانی چیست ؟


مادر پیتر رابیت پس از بازگشت پیتر در یک روز پرمخاطره از باغ آقای مک گرگور یک لیوان بابونه به ایشان داد تا ناراحتی معده وی را تسکین بخشد و او را بخواباند. لیکن مصرف دارویی و طبی بابونه قبل از داستان پیتر رابیت آغاز شده بود. مصریها، رومیها و یونانیان باستان از گلهای بابونه برای درمان آفتابزدگی، تب ها و قولنج استفاده می کردند. آلمانیها برای توصیف بابونه از عبارتی به نام "alles zutraut" استفاده می کنند که مفهوم این عبارت این است: "بابونه هر دردی را درمان می کند".

 

مصرف چای یا عصاره مایع بابونه آلمانی

می تواند در تسکین دردهای ناشی از گاز، سوزش سردل و زخم ها مفید واقع شود. مصرف کرم یا پماد بابونه به عنوان داروی موضعی روی پوست می تواند در کاهش علایمی نظیر پسوریازیس، اگزما یا سوختگیهای پرتو درمانی سرطان مفید واقع شود. پماد بابونه در ترمیم زخمهایی که بهبود آنها مستلزم مدت زمان طولانی است، مؤثر واقع می شود. می توانید گلهای بابونه خیس خورده یا تنتورهای این گیاه (محلولهای تهیه شده از گیاه مزبور، الکل و آب) را در داخل وان حمام بریزید و سپس در آن فرو روید. اینکار به درمان یکسری از بیماریهای پوست از جمله بواسیر کمک می کند. برای درمان سرماخوردگی بخور چای بابونه را که در داخل یک کتری ریخته یا چندین قطره از روغن بابونه را که در آب جوش ریخته شده است، استنشاق کنید. پس از سرد شدن چای، می توانید از آن برای شستشوی دهان یا غرغره به منظور کاهش درد ناشی از بیماری لثه ها یا زخمهای دهان استفاده کنید.
ادامه مطلب ...

بنفشه معطر چیست ؟

بنفشه معطر چیست ؟


مشخصات گیاه

گیاهی علفی ، پایا ، با جوانه های ریشه دار بلند است . برگهای آن دارای دمبرگی بلند و پهنک برگی به شکل قلب هستند . گل های آن معطر و به رنگ بنفش است و گیاهی است یکساله متعلق به خانواده بنفشه ( Violaceae ) ، می باشد و تمام قسمت های گیاه مورد استفاده واقع می شوند ولی در بیماری های تنفسی گل های خشک شده آن را به کار می برند .

موارد استفاده

گل های آن برای مداوای ناراحتی های تنفسی ، برونشیت ، سیاه سرفه و زکام مزمن و نرم کننده به کار می رود و خیسانده آن در جوشانده های مدر و ضد روماتیسمی به کار می رود و کمپرس های آن ضد التهاب و برای ضد عفونی کردن زخمهای عفونی و ناراحتی های پوستی به کار می رود .

مقدار مصرف

2- 4 گرم گل بنفشه خشک یا دم کرده آن را سه بار در روز به کار می برند .

بزرگ‌ترین بانک‌های اطلاعاتی جهان

بزرگ‌ترین بانک‌های اطلاعاتی جهان


  حدس بزنید بزرگ‌ترین بانک‌های اطلاعاتی (Database) جهان کدامند؟ ممکن است این پرسش ذهن بعضی از برنامه‌نویسان را گاهی به خود مشغول کرده باشد. معمولاً برنامه‌نویسان دوست دارند بدانند کدام یک از نرم‌افزارهای مدیریت بانک اطلاعاتی قدرتمندتر است و کدام شرکت‌ها و سازمان‌ها در جهان از همان نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که آن‌ها روش کارش را می‌دانند. برای یافتن پاسخ کافی است حضور ذهن داشته باشید تا نام یکی دوتا از بزرگ‌ترین‌ها را به خاطر بیاورید. آن‌ها گوگل و یاهو هستند. این بانک‌های اطلاعاتی غول‌آسا یک نسخه از جدیدترین صفحات وب اکثر سایت‌های اینترنتی جهان را در خود ثبت کرده‌اند. البته بحث درباره این که کدام یک از این دو بانک بزرگ‌تر است، سال‌هاست جریان دارد و گویا پایانی هم برای آن متصور نیست.

     مقامات مسئول هریک از دو سایت آمار متفاوتی درباره خود و دیگری ارائه می‌دهند و البته طرفداران این دو رقیب نیز نظرات متفاوتی دارند. با این وجود، از شواهد چنین برمی‌آید که دیتابیس گوگل به مراتب بزرگ‌تر از یاهو است و این را می‌توان از تفاوت تعداد صفحات ثبت شده در موتور جست‌وجوی این دو و نیز تعداد مراجعات از هر یک از آن‌ها به یک سایت مشخص حدس زد.

     از سال 2001 به این سو، یک شرکت تحقیقاتی به نام وینتر (Winter) دست به ابتکار جالبی زده است. این شرکت تلاش می‌کند هر دو سال یک‌بار فهرست بزرگ‌ترین بانک‌های اطلاعاتی جهان را براساس یک روش پژوهشی معین تهیه و منتشر کند. تحقیق وینتر فقط آن دسته از شرکت‌هایی را شامل می‌شود که حجم دیتابیس مورد استفاده آن‌ها حداقل یک ترابایت (هزار گیگابایت) باشد.

      با این حال، چون هدف این شرکت از تهیه فهرست رده‌بندی مذکور، مقایسه قدرت و کارایی نرم‌افزارهای تجاری مدیریت بانک‌های اطلاعاتی است، متأسفانه نام گوگل در این رده‌بندی دیده نمی‌شود؛ زیرا گوگل از یک سیستم فایلی ویژه استفاده می‌کند و به هیچ نرم‌افزار تجاری خاص برای ایجاد بانک اطلاعاتی خود متکی نیست. بنابراین می‌توان حدس زد که اولین نام در فهرست ده دیتابیس بزرگ جهان در این فهرست، همان یاهو است.

ادامه مطلب ...

برسم چیست ؟

برسم چیست ؟


مقصود از برسم گرفتن چیست؟

برسم گرفتن و مدتی دعا برآن خواندن همان از برای نعمت نباتاب سپاس به جای آوردن است که مایه تغذیه انسان، ستوران و زینت طبیعت است و برسم را بعنوان نشانی از کلیه رستنی‌ها در مراسم قرار داده وبه آن درود فرستاده می‌شود. گذشته ازآن واژه برز(که برسم از این واژه مشتق است) به معنی بالیدن و نمو کردن، دلیل دیگری بر سمبل نباتات بودن برسم می‌باشد.

گذشته از اوستا، به واسطه خبری از استرابون رسم گرفتن نزد ایرانیان بسیارکهن است. جغرافی‌دان مذکور راجع به یک آتشکده درکاپتا توکا (آسیای صغیر) می‌نویسد:«مغل ‌ها در آنجا آتشی که هرگز خاموش نمی‌شود را نگهداری کرده و هر روزدر آتشکده تقریبا یک ساعت دربرابر آتش سرود می‌خوانند ویک بسته چوب در دست می‌گیرند و پرده‌ای تا به چانه آویخته که لب‌های آنان رامی‌پوشاند.» مقصود از بسته چوب و پرده همان برسم و پنام است.

برسم گرفتن پیش از غذا، درعهد ساسانیان مرسوم بوده است مکررا درشاهنامه به این رسم بر می‌خوریم و از آن جمله است: در ضیافت نیا طوس سفیر روم، درنزد خسرو پرویز، وقتی که بندوی یکی ازگماشتگان پادشاه پیش از غذا با برسم داخل شده و شاه به ذکرباج (باژ) مشغول شد سفیر مذکور برآشفته و از سرخوان برخاست.

 بیامد نیاطوس با رومیان                                 نشستند با فیلسوفان به خوان

 چو خسرو فروآمد ازتخت بار                                 ابا جامه روم گوهرنگار

 خرامید خندان برخوان نشست                          بشرتیزبندوی وبرسم به دست

 جهان‌داربگرفت باژمهان                                      به زمزم همی رای زد درنهان

 نیا طوس کان دید انداخت نان                         زآشفتگی باز پس شد زخوان

 همی گفت باژ وچلیپا به هم                             زقیصر بود برمسیحا ستم
ادامه مطلب ...

سیستم عامل چیست ؟

سیستم عامل چیست ؟


در فرهنگ رایانه سیستم عامل (به انگلیسی: Operating System) اساسی‌ترین برنامه سیستمی است که مدیریت کلیه منابع سیستم را به عهده گرفته و بستری را فراهم می سازد که برنامه‌های کاربردی می‌توانند بر روی آن اجرا شوند.

 

دلایل ایجاد سیستم عامل

یک سیستم کامپیوتری پیشرفته از یک یا چند پردازنده ، مقداری حافظه اصلی ، دیسک ها ، چاپگر ها ، صفحه کلید ، صفحه نمایش ، واسط های شبکه ای و دیگر دستگاه های ورودی و خروجی تشکیل شده است . این اجزا در کنار یکدیگر یک سیستم پیچیده را به وجود آورده اند . نوشتن برنامه هایی که تمامی این عناصر را مدیریت کرده و از آنها به طور صحیح ، بهینه و کارآمد استفاده نماید ، کار بسیار مشکلی است . اگر هر برنامه نویس مجبور باشد با مفاهیمی نظیر نحوه کار دستگاه های ورودی خروجی گوناگون آشنا باشد ، بسیاری از برنامه ها هرگز نوشته نخواهد شد . به همین دلیل ، از سالها قبل به وضوح مشخص بود که باید روش هایی یافت که برنامه نویسان را از پیچیدگی های سخت افزار دور نگه دارد . تلاش های گسترده ، منجر به ایجاد یک لایه نرم افزاری روی سخت افزار شد که همه اجزای سیستم را کنترل نموده و کار برنامه نویسان را راحت تر کند . به این لایه نرم افزاری سیستم عامل می گویند.
ادامه مطلب ...