مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

باورهای درست و غلط زنان افسرده

باورهای درست و غلط  زنان افسرده



دکتر گلرخ ثریا :براساس آمارهای انجمن روانشناسی ایران، میزان افسردگی زنان ایرانی 3 تا 4 برابر بیش از حد معمول است.

زنان بیش از مردان دچار افسردگی می‌شوند. تقریبا فقط در کشور آمریکا 12 میلیون زن از افسردگی رنج می‌برند. بسیاری از این زنان اجازه می‌دهند که ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی درباره مشکلات‌شان، روند بهبودشان را به تاخیر بیندازد. به‌تازگی مطالعه جدیدی در مرکز بین‌المللی سلامت زنان انجام گرفته است که به کسانی که از افسردگی رنج می‌برند، کمک می‌کند دیدگاه‌های خود را نسبت به بیماری‌شان تغییر دهند و به بهبود خود کمک کنند. این مطالعه روی 1200 زن که از افسردگی رنج می‌برند، انجام شده است و نشان می‌دهد که چگونه باید باورهای غلط‌شان را با باورهای درست جایگزین کنند. شما ببینید چه باورهای نادرستی درباره افسردگی دارید. فقط اول باید ببینید که در چه گروه سنی جای دارید؟

زنان 20 تا 44 ساله می‌گویند

باور غلط: من به داروهای ضدافسردگی نیازی ندارم، به کمک دوستانم می‌توانم بر افسردگی خودم غلبه پیدا کنم.
باور درست: شما به چیزی بیش از یک دوست برای غلبه بر افسردگی‌تان نیاز دارید. افراد خانواده شما و دوستانتان به شما کمک می‌کنند که زودتر بهبود پیدا کنید ولی افرادی که از افسردگی شدید رنج می‌برند، لازم است علاوه بر این حمایت‌ها، از روان‌درمانی، جلسات مشاوره و حتی داروهای ضدافسردگی استفاده کنند. پروفسور ویوین بارت از دانشگاه پزشکی UCI معتقد است که تمام این عوامل در کنار هم شما را به زندگی عادی و روزمره بازمی‌گردانند.

زنان 45 تا 59 ساله می‌گویند
باور غلط: من دچار افسردگی نشده‌ام، بلکه این عوارض یائسگی است که مرا کمی خسته، کسل و بی‌حوصله کرده است. 
باور درست: پروفسور ویوین بارت معتقد است که این هم از آن باورهای غلط رایج در میان زنانی است که در سنین میانسالی افسردگی را تجربه می‌کنند. یائسگی موجب نمی‌شود که شما درمان خود را کنار بگذارید و تمام علائم را به گردن یائسگی بیندازید. یائسگی به‌تنهایی سبب افسردگی نمی‌شود. بنابراین اگر در این سنین این بیماری را تجربه می‌کنید حتماً باید برای درمان آن اقدام کنید و از یک روانشناس یا یک روانپزشک کمک بخواهید نه از متخصص زنان.

زنان 60 تا 69 ساله اغلب باور دارند
باور غلط: درست نیست با صحبت کردن درباره افسردگی با دیگران و اعضای خانواده موجب ناراحتی‌شان شوم.
باور درست: صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در کنار درمان‌های روانشناسی و دارویی به شما کمک می‌کند که با مشکلات راحت‌تر کنار بیایید و زودتر از شر افسردگی رهایی یابید. روانشناسان اعتقاد دارند که زنان در سنین سالمندی از اینکه بیماری افسردگی خود را با اطرافیانشان در میان بگذارند احساس شرمندگی می‌کنند ولی به همین دلیل است که نیاز به حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی بیشتری دارند تا با مشکل خود کنار بیایند.

زنان هدف افسردگی
نیم نگاهی به آمارهای افسردگی در سراسر دنیا بیندازید، خواهید دید که افسردگی در میان زنان بیشتر از آقایان شایع است، برای این بیشتر در خطر بودن دلایلی بسیار گوناگون وجود دارد.
ـ دختران در مقایسه با پسران هم‌سال خود نه تنها از جسارت و صراحت کمتر برخوردارند بلکه در پرسش‌نامه‌هایی که «توانایی رهبر شدن» را می‌سنجند نمره کمتری می‌آورند.
ـ دختران و زنان در مقایسه با پسران و مردان، هنگام افسردگی به مقابله با افسردگی به «نشخوار ذهنی» می‌پردازند. یعنی در طول روز و شب مدام به علائم افسردگی خود توجه می‌کنند و احساسات غم و اندوه و ناامیدی را در ذهن خود مرور می‌کنند که این روش به جای اینکه موجب بهتر شدن خلق و خوی آنان شود، بر افسردگی آنها دامن می‌زند.
ـ زنان کمتر از مردان از خود پرخاشگری فیزیکی و کلامی نشان می‌دهند همچنین در روابط اجتماعی کمتر نقش غالب و محوری را می‌پذیرند. مردان بیشتر عمل‌گرا هستند و زنان حالت‌گرا.

زنان و سه نکته طلایی
برای اینکه از نشانه‌های افسردگی رهایی پیدا کنید، می‌توانید این سه نکته طلایی را در زندگی‌تان استفاده کنید:
1ـ به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرید و بر حالات ناخوشایند ذهنی‌تان تمرکز کنید، به فعالیت‌های جسمی بپردازید. ورزش کنید، حواستان را به انجام کارهای دیگر پرت کنید و به مهمانی یا گردش بروید.
2ـ اگر بر اثر بارداری دچار افسردگی شده‌اید، تلاش کنید اطلاعات‌تان را درباره شرایط بارداری افزایش دهید و تا حد امکان فعالیت‌هایتان را به اندازه دوران پیش از بارداری ادامه دهید.
3ـ همسران شما بهترین سهم را در حمایت روحی و عاطفی شما دارند. بسیاری از افسردگی‌های زنان در اثر بی‌توجهی اطرافیان و به‌ویژه همسران ایجاد می‌شود، بنابراین حمایت همسران می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد