مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

محققان نوعی سیستم نقل وانتقال مولکولی ابداع کرده‌اند که بصورت خود

محققان ژاپنی نوعی سیستم نقل و انتقال مولکولی ابداع کرده‌اند که قادر است بصورت خودبخودی مواد خاصی را بارگیری و یا تخلیه نماید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  پایگاه اینترنتی فناوری نانو ، این سیستم از طریق روند جفت شدن دو رشته مکمل  DNA مولکول‌ها را بارگیری و در مرحله بعد با استفاده از موتورهای پروتئینی بار را جابجا و سپس آن را تخلیه می کند و این کار از طریق جفت شدن تک رشته  DNA متصل به بار و یک بخش شیشه ای صورت می‌گیرد.

به عقیده محققان، این سیستم در ساخت سیستم‌های - بر روی تراشه> همچون جابجاکننده های ملکولی، حسگرهای ملکولی و سیستم‌های ارتباطی ملکولی کاربرد خواهد داشت چرا که این سیستم بطور خودبخودی قادر است بارگیری، انتقال و تخلیه انجام دهد و این کار را از طریق روند جفت شدن DNA و موتورهای زیستی انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش، با این ابداع محققان، اولین سیستم نقل و انتقال ملکولی جهت ارتباطات ملکولی ساخته شده است.

ایده این افراد ساخت سیستم ارتباطی قابل کنترل مبتنی بر علم بیوشیمی با استفاده از ارتباطات سلول با سلول و سایر مکانیسم‌های هدایت پیام‌های زیستی است.

این تحقیق امکان ساخت ابزاری را جهت جابجایی ملکول‌های خاص به کمک DNA  مصنوعی و موتورهای ملکولی مبتنی بر روندهای شیمیایی نشان می‌دهد.

این موتورها بطور معمول در عضلات و سلولهای عصبی وجود داشته و از طریق تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی فناوری نانو، این سیستم انتقال ملکولی در پزشکی و سلامت کاربردهای گسترده‌ای دارد به عنوان مثال از آن می‌توان جهت تشخیص بیماریها یا استرس از طریق آنالیز زیست ملکول‌های یک قطره از بزاق یا خون به کمک گوشی‌های تلفن همراه دارای زیست تراشه استفاده کرد.

این سیستم نقل و انتقال ملکولی، درون زیست تراشه قرار گرفته و اطلاعات تولید شده بعد از آنالیز بیوشیمیایی از طریق گوشی همراه به یک متخصص فرستاده خواهد شد.

در نهایت، از این فناوری جهت ارزیابی از راه دور وضعیت سلامتی یا انجام پزشکی قابل پیشگیری و یا حتی کنترل وضعیت محیط زیست از جمله ارزیابی وضعیت آب می‌توان استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد