مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

تشخیص منابع ( از مباحث مدیریت دانش سلامت )

تشخیص منابع

معرفی

اطلاعات اختصاصی زنده مورد بحث می باشد. محدوده منابع اطلاعاتی در دسترس رو به افزایش می­باشد، در حالیکه بودجه موردنظر کاهش می یابد. با این وجود تصمیماتی لازم است اتخاذ شود برای اینکه تصمیم گرفته شود که کدامیک از منابع برای رسیدن به کیفیت خوب تر باید انتخاب شوند. علاوه بر اینکه اطلاعات بدست آمده از این منابع به روز، بحث برانگیز و مفید باشد، ضمن اینکه از لحاظ هزینه ای نیز مقرون به صرفه باشد.

این فصل توضیح می دهد که نحوه انتخاب و ارزشیابی منابع برای کتابداران مربوط به حوزه سلامت و سرویس اطلاعاتی چگونه است و بر برخی از جنبه های اهمیت اطلاعات الکترونیکی اشاره می کند. این فصل توسط افراد آموزش دیده تنظیم شده است و به عنوان منابع علمی مناسب برای مصرف کنندگان مطرح شده است.

مطالعه موردی ۱

شروع

دلایل زیادی وجود دارد که مطرح می کند که یک کتابخانه کوچک پس از فارغ التحصیل شدن در رشته­های پزشکی یا پیراپزشکی، سرویس دهی به پرستاران، داروسازان یا مدیران را تأمین نمی کند. مجموعه مجله ها کافی است (تقریباً حدود ۱۵۰ عنوان)، اما با توجه به کمبود یافته ها، مجموعه کتابها قدیمی می باشد. دو PCs وجود دارد، یکی برای مدلاین و دیگری برای اتصال  به اینترنت. این حقایق تصمیم می گیرند که یک کتابخانه چند جنبه ای را بررسی کنند، آن را توسعه دهند و به یک کتابخانه شخصی تبدیل کنند، و همچنین با منابع الکترونیکی هماهنگ می کند. بنابراین، چگونه باید کتابخانه داران احتیاجات خود را تأمین کنند یا یک CIS مؤثر فراهم کنند؟ چه تصمیماتی لازم است آنها اتخاذ کنند؟ از کجا آنها می توانند اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری پیدا کنند؟

این سناریو مجدداً بررسی می شود برای اینکه دیده شود که چگونه این تئوری برای تشخیص منابع یا یک راه حل مناسب به کار می رود.

مدیریت مؤثر انتخاب

به طور قابل افزایش، تأکید زیادی در برنامه ریزی فراهم کردن سرویسهای اطلاعاتی وجود دارد. کتابخانه های NHS، به عنوان مثال، برای تولید استراتژیهای کتابخانه ای در (۴۷) ۹۷ HSG (دپارتمان سلامتی،  a ۱۹۹۷). برنامه ریزی بررسی منابع، باید به عنوان قسمتی از این فرایند مطرح می شود. این وضعیت می تواند از طریق توسعه مجموعه و سیاست مدیریت آن حاصل شود، که یک وسیله ضروری است که منجر به کسب اهداف می شود، و براساس آن تصمیم گیری صورت می گیرد. این حالت می­تواند راهنمایی هایی برای کتابخانه داران مطرح کند، که نسبتهای مناسبی برای مجموعه کسب کرده و منجر به کسب اهداف و راهکارهای مناسبی می شود. ۱۹۹۸، NHS Executine).

منابع انتخابی برای کتابخانه ها باید از اطلاعات لازم برای جمعیت مصرف کننده حمایت کند (فصل ۷ را مشاهده کنید). این مسأله با توجه به انواع اطلاعاتی که لازم می شود، مطرح می شود. برای کتابخانه­ها و کتابخانه داران، حمایت از شواهد و مدارک با توجه به اوضاع بالینی، ضروری می باشد. نادو (در سال ۱۹۹۸) اعلام کرد که اطلاعاتی را می خواهد که جدید و به روز باشد و برای مسایل مطرح شده اختصاصی باشد.

انجمن کتابخانه داران و سایر دست اندرکاران این مجموعه ها منابع اختصاصی خود را انتخاب می کنند که شامل موارد زیر می باشد:

اعضای کتابخانه، از طریق درخواست، از طریق روابط داخل کتابخانه ای از طریق تحقیقات مصرف کنندگان

کمیته اعضای کتابخانه، به خصوص اگر که از مجموعه کلیه گروهها به عنوان نماینده انتخاب شده باشند

آموزش اعضا، آنهایی که می توانند ابزار مناسبی برای حمایت از منابع انتخاب می کنند.

مجموعه IT، آنهایی که باید در گزینه انتخاب منابع الکترونیکی باشند، بخصوص در نت ورک، یا جایی که حمایت تکنیکی باید فراهم شود.

این امر برای کتابخانه داران غیرممکن است که هر چیزی که مصرف کنندگان نیاز دارند را فراهم کند، و فشاری برای شریک شدن در منابع مطرح می شود. (۴۷) ۹۷ HSG این وضعیت را واضح کرده و برای گسترش و توسعه (استراتژیهای محلی و سطوح تفاوتی مختلف) راهکارهایی که لازم است را مطرح می کند. بعضی از کتابخانه های NHS اشاره کرده اند با دانشگاههای محلی، به اعضای خود کمک می­کنند تا مجموعه ها و سرویسهای در دسترس خود را برای آکادمی کتابخانه ها و کتابخانه داران انتخاب کنند. بیمارستانهای شهری ساندرلند (CHS) و دانشگاه ساندرلند یک نکته در این زمینه مطرح می کند. از کتابخانه های NHS، به عنوان مثال، خواسته می شود که استراتژیهای کتابخانه ای در (۴۷) ۹۷ HSG را مطرح کنند (دپارتمان سلامتی، a ۱۹۹۷). این شرایط از طریق گسترش و توسعه مدیریت مجموعه ها که یک خط مشی ضروری برای تصمیم گیریها می باشد، به دست می آید. این شرایط به اعضای کتابخانه ها و کتابخانه داران اعلام می کند که راهنمایی هایی برای تأمین کردن یک مجموعه کامل و درست مطرح می شود. توان مندی کتابخانه داران برای مقایسه منابع مختلف توسعه و گسترش می یابد و اهداف آن می تواند با منابع مختلف موجود هماهنگ شود (جانسون در سال ۱۹۹۷).

گورمان و هووس (در سال ۱۹۸۹) در میان نویسندگان بسیاری که توصیه های مختلفی را مطرح می کنند خط مشی هایی را برای گسترش مجموعه ها مطرح می کنند. اینکه آیا این مطالب پذیرفته شوند یا خیر، به عنوان قسمتی از منابع اصلی مطرح می شوند. این شرایط  ضروری می باشد که ارزش کتابخانه ها بیشتر شده و مأموریت کتابخانه داران نیز در محدوده وسیع تری انجام شود (کورال و برورتون، در سال ۱۹۹۹). برای سلامت و ایمنی کتابخانه ها و کتابخانه داران باید تأکید شود که یک کتابخانه از استراتژیهای محلی و ملی NHS و قوامین بالینی، هر دو با هم حمایت می کند. مطالب و عوامل کلیدی تأکید می کند که احتمالاً به (۴۷) ۹۷ HSG بستگی دارند، برنامه مدیران سازمانها، و استراتژیهای ملی به عنوان آگاهی برای سلامتی مطرح می شوند. (۱۹۹۸، NHS)

منابعی که برای کتابخانه ها انتخاب می شوند باید از طریق اطلاعات لازم برای جمعیت مصرف کنندگان حمایت شود (فصل ۷ را مشاهده کنید). این وضعیت به صورت اطلاعاتی که لازم می شود، مطرح می­شود.

بیمارستانهای شهری ساندرلند (CHS) و دانشگاه ساندرلند پایه های اصلی می باشند. ارتباط بین مجموعه های مختلف اجازه می دهد که تمامی CHSها در دسترس باشند و در دانشگاه آسانتر مطرح شوند، و توسط یک کاتالوگ مرتبط و مجموعه سرویسهای کتابها حمایت می شوند. شرکت کنندگان دوست دارند که این کتابخانه های NHS به عنوان منابع فشرده مطرح می شوند (هر دو چاپی و الکترونیکی)، در محدوده های اختصاصی و با اجتناب از دوباره کاریهای غیرضروری.

حمایت کننده ها و پیش داوران باید تمام جنبه ها را در نظر بگیرند. کتابخانه های NHS و مؤسسه های داخلی HE باید پتانسیل تنظیم کردن منابع مطرح شده را در بهترین زمان سال داشته باشند. در غیر این صورت در پایان سال با مشکلات عمده ای مواجه می شوند. به هر حال بعضی اوقات ضروری می­شود که این چنین عمل شود. داشتن ارتباط خوب با تأمین کنندگان، دپارتمان آنها، و سرویسهای مالی کمک می کند که از بروز مشکلات بزرگ اجتناب شود.

LIS باید کاملاً انعطاف پذیر باشد برای اینکه بتواند به تغییرات موجود پاسخ مناسبی بدهد. برای کتابخانه های NHS توسعه و گسترش کتابخانه های ملی الکترونیکی برای سلامتی یک مثال خوب می­باشد. برخی نظرات و عقیده ها در این حالت مطرح می شوند و برای تصمیم گیریها و انتخاب راهکارهای مناسب مثل برنامه های آینده ضروری هستند. هدف اصلی ما در این شرایط تأمین یک سرویس مناسب در شرایط حال و اجتناب از دوباره کاری در آینده می باشد.

مطالعه موردی ۲

ماه ۱- برنامه ریزی فرایندهای موجود

یک هدف پروژه نیست که چند برنامه کتابخانه ای تثبیت شود. این وضعیت نقش و مزایای کتابخانه را تأکید می کند و تأمین کنندگان اصلی را تشخیص می دهد (جایی که شناخته شده باشد)، پروژه ای تنظیم می شود که از لحاظ زمان و سرمایه مالی مقرون به صرفه باشد. هدف و مقصود اصلی این است که این برنامه توسط کتابخانه داران ماهر فراهم شود، به یک گروه کاری کتابخانه ای، دپارتمان تأمین کنندگان و با توصیه هایی از RCA.

دو ماه قبل از شروع این سال، یک مجموعه برنامه توسعه دهنده سالانه تولید شد. این شرایط کاملاً اختصاصی بود و از نظر زمانی مناسب بود. همچنین تأمین می کند که تمامی مطالب و جنبه ها به خوبی استفاده می شوند، در یک سال مالی. کتابخانه داران و انجمن های مربوط به آن تصمیم می گیرند که دستورات اضافی را جمع آوری و تنظیم کنند و برای برنامه های بدون هزینه تا آخر سال در دسترس نگه دارند.

انتخاب اطلاعات الکترونیکی برای کتابخانه هیبریدی

در این محدوده و فضای پیچیده در حال افزایش و همراه با گزینه های زیاد در دسترس، ضروری می شود که تصمیم هایی اتخاذ شود، برای اینکه آیا منابع الکترونیکی یا کاغذی انتخاب شوند، و اگر که منابع الکترونیکی انتخاب می شوند، مکانیزم آنها نیز باید اختصاصی انتخاب شوند. بالاخره، محصول نهایی به تنهایی انتخاب می شود. استراتژی نهایی کتابخانه ای و تعادل کلی بین منابع کاغذی و الکترونیکی بر تصمیم گیریها تأثیر می گذارد. رولی (در سال ۱۹۹۸) بر این باور نبود که اطلاعات الکترونیکی بتواند به کلیه سؤالات پاسخ مناسبی بدهد، در آینده. و دیدگاهی دارد که بر اساس آن، کتابخانه ها یک سیستم مولتی مدیا دارد و یک ساختار اساسی مجزا دارد (فصل ۱۱ را مشاهده کنید).

انتخاب یک راه حل محلی شایع

هر اطلاع و سرویس دهی آن یک راه حل نادر می باشد و توصیه می شود که ترکیبی از مکانیزمهای مختلف با توجه به احتیاجات اختصاصی آنها به کار رود. بعضی ممکن است از ترکیب web/CD - ROM  استفاده کرده و آن را انتخاب کنند (بردلی، در سال ۱۹۹۸)، برخی دیگر راه حلهای اینترنتی را انتخاب می کنند (بریدینگ، در سال ۱۹۹۹). فاکتورهایی که آن انتخاب را تحت تأثیر قرار می دهد عبارتند از:

ساختارهای تکنیکی و تعدادی موارد در دسترس

آموزشهای در دسترس برای استفاده کنندگان کتابخانه ها

حمایت تکنیکی

توجه به بودجه و کنترل قیمتها

قبل از جستجو در سیستم های الکترونیکی و سرویسهای وابسته به آن، تحقیقات باید با توجه به مطالب در دسترس انجام شود. این وضعیت می تواند با توجه به ویزیت کردن سایر کتابخانه ها انجام شود، یا اینکه با صحبت کردن با کارشناسان، صحبت کردن با دپارتمان IT، یافتن توانایی های نت ورک و به همین روال.

مطالعه موردی ۳

ماه ۲-  شروع طرح و آوردن اطلاعات الکترونیکی

با توجه به اینکه یافتن مطالب سازنده مشکل می باشد، کتابخانه داران با مدیران IT تماس برقرار کرده و آنها در ارتباط با برنامه های IT چت کرده و پیرامون احتمالات افزایش پیش زمینه های اطلاعات الکترونیکی تحقیق انجام داده اند. با توجه به اینکه در مورد شرایط مختلف در دسترس اطلاعات بیشتری کسب می­شود، کتابخانه داران در مورد جنبه های مختلف مشاوره می کنند: متصدیان کتابخانه ها، متصدیان کتابخانه های همسایه که اطلاعات پایه ای الکترونیکی مختلفی را ارائه دادند و بعضی از آنها سیستم­های اطلاعاتی گوناگونی را تأمین می کنند. در اوایل پروسه، کتابخانه داران و مدیران IT عوامل محلی را ملاقات کرده و به آنها نظراتی ارائه می دهند که آنها چه چیزهایی می توانند کسب کنند.

در شروع این کارهای تحقیقاتی، یک برنامه مطرح می شود که یک راه برای انتخاب و تجزیه و تحلیل سیستم ها را شروع می کند.

انتخاب و ارزشیابی منابع اطلاعات

کتابها

وقتی که کتابها انتخاب می شوند، محدوده ای از نظرات و عقاید مختلف مطرح می شود که به فرایندهای کار کمک می کنند: لیستهای مرکزی، فروشگاههای کتاب در دسترس، فروشگاههای کتاب سنتی، تأمین کننده های کتابخانه ها، مرور کنندگان کتابها در مجله های اختصاصی، ناشران و لیستهای خوانندگان که می تواند استفاده شود. لیستهای مرکزی در دسترس می باشند و به عنوان راهنمایی­هایی در منابع مطرح می شوند که شامل اطلاعاتی برای حفظ سلامتی می باشند. آنها شامل موارد زیر می باشند:

کتابهایی برای مراقبتهای سلامتی اولیه: یک راهنمای هسته ای برای گسترش مجموعه ها (دونا و همکارانش، در سال ۱۹۹۸).

براندون/ هیل لیستی از کتابها و مجله هایی را انتخاب کردند، برای یک کتابخانه کوچک پزشکی (هیل و استیکل، در سال ۱۹۹۹) – به طور عمده در آمریکا.

مجموعه مرکزی از کتابها و مجله های پزشکی (هاگو، در سال ۱۹۹۷).

لیست مرکزی برای پرستاران، زنان خانه دار و ویزیتورهای سلامتی (مور، در سال ۱۹۹۸).

کتابهای دندانپزشکی: مطالب توصیه شده از طریق کتابها و کتابخانه های پس از فارغ التحصیل شدن (استون، در سال ۱۹۹۸)

مراقبت سلامت روانی: یک مجموعه هسته ای شامل مطالب بیشتر: لیست در وین (بسینات و بولام، در سال ۱۹۹۹).

فروشگاههای کتاب روی خط تجهیزات کاملی برای تحقیق دارند و می توانند به عنوان یک منبع سودمند برای تحقیق پیرامون موضوعات مختلف مورد استفاده قرار گیرند. نوارهای کتابها اغلب شامل اطلاعات کاملی در مورد کتاب شناسی و مرور پیرامون آن می باشند. یک شرکت کتاب شناسی یک مرحله بیشتر پیشرفته و یک پست الکترونیکی هفته ای در مورد موضوعات جدید و کاملاً اختصاصی فراهم می­کند. این شرایط بخصوص برای فراهم کردن مجموعه های اختصاصی سودمند می باشد. سایر فروشگاههای کتاب شامل آمازون، بلک ول و بی.ام.جی می باشند. یک لیست دیگر فروشگاههای کتاب همچنین می تواند در لیست NISS فروشگاههای کتاب و ناشران پیدا شود. (http:// www. Niss. Ac.uk/lis/bookshops html) .

انتخاب کردن کتابها مستقیماً از یک فروشگاه کتاب سنتی، می تواند یک راه با ارزش باشد که برای شروع جمع آوری یک مجموعه کامل لازم می باشد. در هر حال محدودیتهایی در این روش وجود دارد:

انتخاب کردن به موارد موجود در طبقات محدود می شود.

این وضعیت غیرممکن می شود که از دوباره کاریهای ناخواسته اجتناب شود.

شمارش نکردن ممکن است غیرممکن شود یا اینکه به جالبی فراهم کردن کتابخانه ها نشود.

تأمین کنندگان کتابخانه ها پیشنهاد می کنند که سرویسهای شمارش نشده و تعدادی موارد کتاب شناسی برای همکاری با انتخاب منابع وجود دارد، و شامل سرویسهای الکترونیکی در اینترنت، کتاب شناسی ها، برچسبهای موضوعی و سایر موارد مشابه می باشند. همچنین یافتن تعدادی دانشجو و سایر دانش آموزندگان برای جنبه های مختلف این کار مهم می باشد.

مجله ها

مدیران انجمن سلامتی LIS حالتهای متعددی را مطرح می کنند برای درک این مطلب که در انتخاب مجله های مفید کمک کنند. مواردی که شامل این حالت می شود لیستهای مرکزی هستند، سایر کتابخانه ها و مجله های الکترونیکی. لیستهای مرکزی یک منبع عالی برای اطلاعات هستند و به خوبی کتابها سودمند می باشند. محدوده ای از سرویسها در دسترس می باشد از آژانسهای مختلف که به انتخاب و مدیریت سریالها کمک می کند. او پس از آن یک لیست ارائه می دهد که به جزئیات در آن لیست اشاره شده است. در حال حاضر سرویسهایی باید به این لیست اضافه شوند که در ارتباط با مجله های الکترونیکی می باشند.

توصیه هایی از سایر کتابخانه داران و اطلاعات مختلف در موضوعات اختصاصی مطرح می باشد، که شامل مصرف، شهرت و خطوط زمانی می باشد که می تواند سودمند باشد. به جای اینکه گزینه های مختلف تکمیل شود، این ارزش وجود دارد که یک چشم باز باشد برای کتابخانه ها یا افرادی که در این زمینه مسئول می باشند. قبل از گفتن بله، مدیران LIS باید به خوبی عمل کنند برای اینکه هزینه های مالی و موقعیتهای وابسته به آن برای چنین اجزا مقرون به صرفه باشد. لیستهای بحث برانگیز الکترونیکی به عنوان یک منبع ارزشمند مطرح می شوند، منبعی از اطلاعاتی درمورد پیشنهادات کتابخانه داران پیرامون شاخه پزشکی و زمینه های مربوط به آن. به علاوه، بوبل اخیراً این مجله ها را تغییر داد.

(http:// www .bubl. ac.uk /org/ dups/)

اینها این توانایی را به افراد می دهد که از میان یک لیست اسکن کنند و پیشنهاد می کند که مستقیماً از پست الکترونیکی استفاده کنند (مک ماهون، در سال ۲۰۰۰).

کوکس، گود وین و یاتس (در سال ۱۹۹۹) سعی کردند برای اولین بار که برای تثبیت شرایط و انتخاب سرویسهای مجله الکترونیکی اقدام مفیدی انجام دهند. معیارهای پیشنهادی آنها عبارتند از:

هزینه مصرفی مدرک، وابسته به موارد آن

محتوا

قابلیت دسترسی

ترکیب

انتخاب SDI

معرفی

سیمای داخلی مصرف کننده

تثبیت کردن

در این فضای ثابت تغییرات، بحث مجموعه ها لیستی از منابع سودمند اطلاعات جدید و به روز ارائه می­دهد.

گزارشات، منابع آماری و بینایی شنیداری.

راههای گوناگونی وجود دارد که در آن جمع آوری یک مجموعه شامل دیدن وب سایتهای شایع و سازماندهی آنها آموزش داده می شود. بسیاری از آنها شامل لیستی از کپی و انتشارات جدید می­باشند. بسیاری از سازمانهای کلیدی لیستهایی را پست می کند که جزئیات کتاب شناسی را فراهم می کند. همچنین سؤال کردن از همکاران و مصرف کنندگان کتابخانه ها برای گذراندن اطلاعات شایع در کتابخانه ها سودمند می باشد.

اطلاعات آماری کافی در دسترس می باشد از محدوده ای از اطلاعات و منابع مختلف سلامتی محلی و مجموعه های آماری از دولت محلی در دسترس می باشد، که شامل اقتدار سلامت محلی می باشد. اطلاعات مربوط به آمار ملی می تواند از ONS کسب شود. به عنوان مثال سرویسهای آماری اجتماعی و سلامتی می تواند به صورت آن لاین در دسترس باشد و این سایت شامل یک لیست می باشد که سایر مواد لازم در آن مطرح شده است. این موارد و اطلاعات توسط دپارتمان سلامتی فراهم می شود. این نکته در هر حال باید مطرح شود که، در برخی موارد، گزینه مطرح شده فقط شامل نکات کلیدی می­باشد. و لازم است که جدولهای آماری مربوط به آنها به دقت فراهم شود.

همچنین اطلاعات پایه ای مختلفی وابسته به سلامتی در یک سایت وجود دارد. این سایت اطلاعاتی در مورد آمارهای در دسترس و دستیابی به آنها در یک فضای مناسب و خوب ارائه می کند، محدوده این اطلاعات کسب شده گسترده می باشد. اینترنت همچنین به عنوان یک منبع خوب و مناسب برای این تحقیقات برای داده های آماری داخل مجموعه ای مطرح می شود. دسترسی به سایتها مثل اینکه مطالب موردنیاز موجود می باشد، در دسترس می باشد. همچنین انجمن جهانی سلامتی مثل گزارشهای هفتگی اپیدمیولوژیکی نیز موجود می باشد.

پیدا کردن اطلاعات لازم در زمینه های مربوط و اختصاصی ممکن است مشکل باشد. کتابخانه BMA دارای بزرگترین مجموعه های پزشکی و فیلمها و ویدئوها در انگلستان می باشد، که محدوده وسیعی از موضوعات مختلف را تحت پوشش قرار می دهد. کاتالوگهای این مجموعه ها می توانند درخواست داده شوند و برای ویدئوهای مختلف کتابخانه ها مورد استفاده قرار گیرند.

CD ها و سایر داده های پایه ای

اطلاعات پیرامون مسایل پایه ای و بنیادی در دسترس می تواند از طریق منابع اینترنتی و کامپیوتری مثل CDهای پزشکی کسب شود http:// cdroms. Goyit. Net/ medical. htm، و از طریق حمایت کنندگان. داده ها و محصولات آزاد اغلب در دسترس می باشند و تأکیداتی در ارتباط با نمایش و تجارت آنها مطرح می شود. یک فضای مهم که نیاز به توجه دارد، ارزشیابی روابط داخلی این داده ها می باشد. رولی و اسلک (در سال ۱۹۹۷) تأکید کردند که کیفیت خوب مصرف کنندگان و ارزشیابی چک لیستها در جنبه های مختلف اهمیت زیادی دارد. این مقوله می تواند زمانی استفاده شود که با سایر منابع الکترونیکی مقایسه می شود، و شامل موارد زیر می باشد:

داده های ورودی در دسترس

کشتیرانی همراه و بین نوارها

ارتباط دسته جمعی، شامل موضوعات اختصاصی و حمایتهای اصطلاحاتی از آنها

حمایت

کیفیت فهرستها

ساختار جستجو، جنبه های مختلف و اداره آنها

به خوبی مسایل داخلی مطرح شده، تشخیص آنها نیز لازم است که به تنهایی پیرامون اطلاعات داخلی صورت گیرد. تعداد زیادی تماس و ارتباط وجود دارد که اطلاعات اساسی پایه را ارزشیابی می کند. برخی از کتابخانه ها توسعه یافته اند و به برخی حالات استاندارد رسیده اند، شامل کتابخانه دانشگاه آکسفورد، جایی که CD/ROM / اطلاعات اصلی برای مصرف کنندگان در دسترس می باشد. سایر کتابخانه ها کمیته هایی تشکیل داده اند که محصول آنها اطلاعات الکترونیکی یا تصمیم گیری در مورد آنها می باشد. تحت هر شرایطی که این تصمیمات گرفته می شود، باید تا سر حد امکان استاندارد شود، و بر چسب گذاری شود، برای اینکه این تصمیمات در صورت امکان عملی شود.

منابع اینترنتی

مورگری و لوسی گنان (در سال ۱۹۹۹) اشاره کردند که حالتهای گوناگونی وجود دارد. دستورات دیگری وجود دارد. به هر حال هزینه مؤثر با توجه به زمان هزینه و کیفیت اطلاعات در اطلاعاتی وجود دارد که در اینترنت وجود دارد. هر چند که اینترنت بعضی اوقات می تواند یک منبع باارزش باشد، یا منبع اطلاعاتی دقیق باشد. ، همچنین می تواند منبعی باشد که زمان زیادی را صرف می کند و اغلب اطلاعاتی که از آن به دست می آید قابل استفاده نمی باشد، یا اینکه به روز نیست یا دقیقاً صحت ندارد (کوک، در سال ۱۹۹۸). مطالب زیادی در مورد مزایای منابع اینترنتی نوشته شده است. ایسنباچ و دیپن (در سال ۱۹۹۸) و کیم و همکارانش (در سال ۱۹۹۹)، در هر حال روی صحت اطلاعات تمرکز کردند: کیفیت اطلاعات پزشکی در اینترنت و ارزشیابی کلیدی. کیم موارد زیر را که می توانند مورد استفاده قرار گیرند به صورت یک لیست تهیه کرد:

محتوای سابق (شامل کیفیت، واقعیت، دقت، وسعت، عمق)

نقشه و زیبایی (شامل طرح، تأثیر، حضور، درخواست، گرافیک، استفاده از رسانه)

افشای نویسندگان، اسپانسرها، تهیه کنندگان (شامل تشخیص هدف، ذات سازمان، منبع حمایت، نویسنده، اصل)

همزمانی اطلاعات (شامل تکرار موارد به روز، تازگی)

آسانی استفاده (شامل قابلیت استفاده، سهولت فرمان دادن، سهولت ساختاری)

دسترسی و دستیابی (شامل آسانی دسترسی، حق الزحمه برای دسترسی، ثبوت)

ارتباطات (شامل کیفیت ارتباطات، ارتباط با سایر منابع)

اسناد و سند داشتن (شامل حضور منابع واضح، تعادل گواه ها)

حمایت از مصرف کنندگان (شامل در دسترس بودن حمایت، داشتن مدرک برای مصرف کنندگان)

مطالعه موردی ۴

ماه ۳ – شروع کسب منابع

کتابخانه داران شروع می کنند به جمع آوری اطلاعات درمورد منابع در دسترس از طریق به دست آوردن کپی های ابزار انتخابی، تماس با سایر کتابخانه ها، سازمانها و آشنا شدن با منابع در دسترس اینترنتی. در وابستگی با همکاران در حقیقت، و با توجه به برنامه ریزی پروژه در آغاز برنامه ریزی منابع مختلف

انتخاب اثاثیه و تجهیزات

وقتی که تجهیزات و اثاثیه انتخاب و خریداری می شود، درک روشها و محدوده تأمین کنندگان بی ارزش می باشد. NHS دپارتمانهایی را فراهم میکند، به عنوان مثال خواهد توانست که STEP را توضیح دهد، و توصیه خواهد کرد که تأمین کنندگان برای آیتم های استاندارد مثل صندلی ها و میزها. این وضعیت با احتیاط است که تشخیص داده شود که تأمین کننده های بسیار زیادی لازم می باشد. تأمین کنندگان برای متخصصان کتابخانه ها و تأمین کردن تجهیزات لازم آنها لازم می باشند.

آزمایش کردن اجزا خیلی مهم می باشد. اکثریت تأمین کنندگان این فرصت را خواهند داشت که یک اتاق نمایش را ملاقات کنند، وقتی که گزینه های متفاوت با یکدیگر مقایسه می شوند، موارد زیر در ذهن مطرح می شوند:

هزینه

سلامتی و امنیت، در مقابل آتش و استانداردهای VDU

نگهداری

خطر دستکاری کردن

استیل و رنگ

مطالعه موردی ۵

ماه ۴ – مجهز کردن کتابخانه

کتابخانه داران مجبور هستند که کلیه اثاثیه و تجهیزات را برای کتابخانه جدید خریداری کنند. یک لیست از مواردی که باید خریداری شود، تهیه شده است، تشخیص داده شده است که چه چیزهای اختصاصی باید تهیه شود. کتابخانه داران طبق لیست تهیه می کنند و ابزار و تجهیزات اختصاصی لازم را تهیه می کنند. پس از تنظیم هزینه ها کتابخانه داران صندلی، میز، قفسه های کتاب، اتاق های مطالعه، اتاقهای نمایش و سایر چیزهایی که لازم می شود را تهیه می کنند. مقدار کمی چیزهای غیرضروری نیز با توجه به بودجه در نظر گرفته شده تهیه می شود. تهیه تمامی این موارد زمان زیادی می برد. آنها احساس اطمینان می کنند که بهترین گزینه ها و شرایط را انتخاب کرده اند.

نتیجه گیری

در این دنیای در حال تغییر از نظر اطلاعات سلامتی، تأمین کنندگان سرویسهای اطلاعات سلامتی نیاز دارند که هوشیار باشند، در مورد انواع بسیار زیاد منابع اطلاعاتی در دسترس و اینکه چگونه آنها را کسب کنیم. اگر ما می خواهیم سرویسهای اطلاعاتی با کیفیت بالا و به روز و جدید را تهیه کنیم، لازم است که به احتیاجات مصرف کنندگان گوش کنیم و با فراهم کردن آنها به آنان پاسخ دهیم. پتانسیل دسترسی به ارزش اطلاعات الکترونیکی در دسترس، بسیار با ارزش می باشد، همانطور که مطرح می­شود که چگونه این اطلاعات را برای مصرف کنندگان فراهم کنیم. از میان تحقیقات و برنامه ریزیها ما توانمند می شویم که اطلاعات در مورد سلامتی و گزینه های مربوط به آنها را انتخاب کنیم و بهترین سرویسها را تا حد امکان فراهم کنیم.

نکات کلیدی

Ö برنامه ریزی برای ایجاد اطمینان از اینکه یافته های ما عاقلانه صرف می شود ضروری می باشد، منابع واقعی تهیه می شوند در یک فرصت صحیح، و یک مکان و زمان مناسب و در بهترین شرایط ترکیب مکانیزمهای ارائه اطلاعات بای سرویس اطلاعات اختصاصی که انتخاب می شوند.

 Öتمرکز کردن روی احتیاجات مصرف کنندگان جهت ساختن یک منبع که شایع است و برای آنها در دسترس و با ارزش می باشد.

 Öصرف زمان برای جستجو در مورد حالات ممکن، بخصوص وقتی که سیستم های اطلاعاتی الکترونیکی و تجهیزات وابسته به آنها خریداری می شود. صحبت کردن با بسیاری از مردم، شامل همکاران و تأمین کنندگان. هر چه بیشتر خواندن اختیارات در دسترس.

Ö تولید درک  و فهم پیرامون موضوعات، مقالات و اختیارات محدود به اطلاعات الکترونیکی، مثل شرایطی که از تمامی موارد پیشنهادی سود به دست آید.

Ö تا جایی که می توانیم انعطاف پذیر باشیم. دنیای وسیع اطلاعات به سرعت در حال تغییر می باشد، و سرویسهای اطلاعات به زودی از رده خارج می شوند، اگر که خط مشی آنها با زمان و اطلاعات تغییر نکند.

سایتهای شایع

شریک بودن منابع

واحد کتابخانه ای مراقبت سلامتی (HCLU)، آن ژلیا و آکسفورد

http:// libsun ۱.jr۲. ox.ac.uk/

فروشگاههای کتابها و ناشران

آمازون  http:// www.amazon.co.uk

بلک ولزhttp:// book shop. Black well. co.uk.

فروشگاه کتاب BMJ. http: //www.bmjbookshop.com/ 

مدبوک نو. کام   http:www.medbooks NOW.com

لیست NISS فروشگاهها و ناشران کتاب http://www.niss.ac.uk/lis/book.html

تورپین لینکز به ناشران وب سایتها

http:www.bubl.ac.uk/org/dups Bubi Journal Exchange Scheme eBMJ

http:// www. Bmj.com

http:// library.usaask.ca/~scottp/linksl Electronic Journals Resource Directory

http:www.۳.۵۰ megs.com/nulj  Nursing Union List of Journals

http://www.publist.com/ Publist. com, the Internet Directory of Publications

http:// www ۳.۵۰ megs.com/nulj Royal. College of Nursing Union List of Journals

مباحث آماری UK (انگلستان)

http:// www Doh. Bov.uk/hpssspub.htm Department of Health statistical Publications

http:// www doh.gov.uk/hpssindex.htm Health and Personal Social Services Statistics

http://www.ons.gov.uk/ Office of National Statistics

http://www. Statistics.gov.uk The Source of uk Facts and Figures

http:www.Statistics.bov.uk/statbase/mainmenu.asp Statbase @

اینترناسیونال

http://www.cdc.gov/nchswww. National centre for Health Statistics

http://www. Who ch/wer Weekly Epidemiological Report

ویدئوها

http:// library.bma.org.uk/html/servicesf html BMA Library

سی دی ها و مولتی مدیا

http:// cdroms.go۴ it.net/medical.htm Medical CD- RoMS

منابع وب و اینترنتی

http:www.we//come.ac.uk/en/۱/homlibinfacthii.htm He @ lth information on the Internet Netting the Evidence: A ScHARR Introduction to Evidence Based Practice on the Internet

http:// www. Shef.ac.uk/~ scharr/ir/netting. html

 http:// www.omni.ac.uk oMNI: organising Medical Networked Information

لیستهای مباحث الکترونیکی

http:// www. Mailbase. Acuk/lists/e – collections/ e – collections

http:// www. Mailbase.ac.uk/ lists/lis – medical/ lis medical

http:// www. Maibase. Ac.uk/lists/lis – medjournal – duplicalets lis – med journal

http:// www. Mailbase.ac.uk/lists/lis. nursing lis – nursing

** آنچه در بالا مطالعه کردید  فصل نه از کتاب ” مدیریت دانش شخصی در علوم سلامت ”   ترجمه‌ی محتویات کتاب Managing Knowledge in Health Service  می باشد که توسط آقای  ” دکتر احمد فیاض‌بخش ” و دانشجویان ایشان ترجمه گردیده است جهت مطالعه دیگر فصول این کتاب اینجا را کلیک کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد