مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مراقبتهای بهداشتی در یک رویکرد نوین

مراقبتهای بهداشتی در یک رویکرد نوین

خدمات اطلاع رسانی در خلاء ایفاء نقش نمی کند در واقع به نظر می رسد که این احتمال وجود دارد که سیستمهای اطلاع رسانی وکتابخانه  که به عنوان یک محیط جانبی یا خارجی به حساب نمی آیند به سرعت از بین بروند.افراد دهنده مراقبتها وسرویسهای بهداشتی باید به دنیای بیرونی نظر بیاندازند ویک عکس فوری وسریع از وقایعی که اتفاق می افتد، بگیرند.یک فن کلیدی متمایز سازی میان وقایعی است که اثر مهمی بر کتابخانه وسرویس اطلاع رسانی می گذارند چه آن وقایعی که ارتباط محدودی وچه آنهایی که ارتباط کمی با LIS دارند(LIS: سرویس کتابخانه واطلاع رسانی ) برای دهندگان خدمات بهداشتی LIS خطر در نظر نگرفتن محیطهای بهداشتی دو گانه است یک جنبه آن توسعه خدماتی است که نیاز به آنها نیست ،که این توسعه در نتیجه ضعیف شدن LIS است و خطر دیگر عدم توسعه خدمات مورد نیاز است که در نتیجه آن استفاده کنندگان در آینده ممکن است جهت دریافت این خدمات به جای دیگر بروند.

هدف این فصل شناسایی محرکان اصلی که محیطهای بهداشتی را در اوایل قرن ۲۱ میلادی شکل می دهند است،این فصل حول تجزیه وتحلیل جامعه شناسی ،فن شناسی ،اقتصادی وسیاسی محیط بیرونی بهداشتی سازماندهی شده است .یوهانسون واسکولز در سال۱۹۹۹ ارزش روش تجزیه وتحلیل STEP (تجزیه وتحلیل جامعه شناسی ،فن شناسی ،اقتصادی وسیاسی )که اثر کلیدی ومهم بر روی تغییر محیط می شوند را مرتب وسر فصل بندی نمود. این تجزیه وتحلیل به کارکنان LIS  جهت تماییز اثر محرکهای کلیدی در مورد گزینه های استراتژیک کمک می کند.

ارائه دهندگان LIS از تجزیه وتحلیل STEPجهت موارد استراتژیک که خود جزء اهداف اولیه نیستند استفاده می کنند . این تجزیه وتحلیل ساختار مدونی برای بسیاری از محرکات اثر گذار که مراقبتهای بهداشتی را شکل می دهند ایجاد می کند .هدف این تجزیه وتحلیل ایجاد ودادن یک بینش آگاهانه به ارائه دهندگان سرویسهای بهداشتی در مواردی که به مشکل بر می خورند می باشد.

تجزیه وتحلیل STEP از طریق مشارکت متخصصین مختلف توسعه یافته است، بین ژوئن ۱۹۹۹ تا اکتبر۱۹۹۹ دست نویس STEP ایجاد شده بود،این تجزیه وتحلیل در بین حرف مختلف که به نوعی درگیر دادن مراقبتهای بهداشتی بودند در گردش بود این حرف شامل جراحان مشاور و فیزیوتراپیستهای محقق ومتصدیان امور توسعه واوامر سازمانی و کمیسیونهای حمایت کننده مدیران بود .آنها تجزیه وتحلیل را که در آخرین تایید، محرکاتی که ساختاری برای این فصل ایجاد می کنند تلخیص نمودند در فاکتورهای جامعه شناسی (اجتماعی ) تاکید بر خود ونابرابری و اختلاف بهداشتی ودموگرافی شناسایی شده بود وتکنولوژی را شامل بودند وفاکتورها ومحرکات اقتصادی شامل محدود کردن هزینه ها و شواهد مبتنی بر تعقل وکار می باشد در نهایت ایدئولوژی شامل مشارکت در مقابل تعاون وجهانی شدن به عنوان یک بحث سیاسی مهم بنیان شده بود می باشد.

متون که برای تهیه جزئیات فاکتورهای STEP استفاده شده بود۳ ملاک مهم پول ،تخصص مولفان وتوانایی مولفان را برای نشان دادن یک دیدگاه کامل شناسایی نموده بودند خوانندگان علاقمند قادر خواهند بودتا منبع ویژه ای را برای توسعه سطوح جزئیات که در زیر آمده است را پیگیری نمایند

جامعه شناسی : تاکید بر خود

در جامعه مردم انتظار دارند که مسئولیت بیشتری را برای زندگی خودشان در بسیاری ازجنبه ها ازجمله آموزش ،حقوق برعهده گیرند . این انتظار در جامعه به صورت دادن اختیار به بیمار یا مراجعه کننده در مواردی  که بیمار یا مراجعه کننده به عنوان جزیی از تیم مراقبتهای بهداشتی یا در مواردی که همکار یا درمانگر هستند دیده می شود. بیماران در مورد درمانشان با تصمیم گیرندگان در گیر هستند،قدرت بخشی یا اختیار به بیمار یعنی توانا ساختن مردم جهت کنترل زندگیشان یا به عبارت دیگر عبارت است از پروسه یا سیستمی که آنها را قادر به این کار می سازد . این روند ابتدا درمناطق یا مواردی که نیازهای ویژه ای وجود داشت ،آشکار بود اما امروزه به درون دیگر جنبه های مراقبتهای بهداشتی گسترش یافته است. Harrisony Barlo  روندی که در آن به مراجعه کنندگان اختیار بیشتری داده شده بود و آنها در مرکز هر خدماتی که باید به آنها داده می شد قراردارند را تشریح می کند.

متون موجود در مورد آموزش بیماران نشان می دهد که تاکید باید بیشتر بر روی افزایش نقش ودرگیر نمودن بیماران  در رژیم وپروسه های درمان و تشویق بیماران به آگاهی از توان بالقوه شان در مورد مراقبت به خود می باشد. این حرکت که بیماران صاحب اختیار می باشند وکنترل امور خود را دارا باشند در افزایش استفاده از پزشکی تکمیلی دیده شد. Brnes  نشان داد که بازار هموپاتی u.k  به تنهایی ۲۰میلیون دلار می ارزد.در ایالت متحده ۳۴% افراد حداقل از یکی از روشهای غیر شرطی استفاده نموده اند ومخارج سالانه این درمانه ۱۳.۷ بیلیون دلار بوده است .

نابرابری :

در سال ۱۹۸۷ ،WHO  بیانیه آلماتا را صادر نمود که در آن نابرابری در بهداشت را اعلان نمود. نا برابری بهداشتی در بسیاری از سطوح وجود دارد و تفاوتهای واضح در تهیه خدمات بهداشتی بین کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه وجود دارد. بسیاری از بیماریها که درکشورهای توسعه یافته خفیف اند وراحت درمان می شوند در کشورهای در حال  توسعه تهدید کننده زندگی هستند. در سطوح تماس داخلی ،نابرابری در مراقبتهای بهداشتی در ۱۱ کشور اروپایی وجود دارد.در تمام این کشورها خطر ابتلا ومیرایی در سطوح اقتصادی ، اجتماعی پایین بیشتر است. White head ,Satt Samuel,Dahlgren  این نگرانی را در مورد نابرابری بهداشت در کشورها تاکید نمودند و اظهار نمودند که این فاصله در حال گسترش است آنها همچنین ذکر نمودند که  این نابرابری در مناطق مختلف کشورها نمایان است .Show ,Dorling ,Brimblecom  شواهد آشکاری را در حمایت از افزایش وگسترش فاصله ها در این مناطق تهیه نمودند . تحقیقات دانشگاه بریستون بوسیله Laurence برای نشان دادن این اختلاف گزارش شده است. میزان مرگ ومیر افراد زیر ۶۵ سال در حال حاظر بیشتر از ۲.۵ برابردر مناطق بدآب وهوا در مقایسه با مناطق خوش آب و هوای انگلیس است. بسیاری از مولفان افزایش طول عمر را به عنوان فاکتور مهم وحیاتی در مراقبتهای بهداشتی شناسایی نمودند هر چه مردم بیشتر عمرکنند آنها درصدبیشتری از جمعیت کل را شکل خواهند داد.

از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ امید به زندگی در انگلستان ۲.۵ سال افزایش یافته است.
تعداد افراد مسن بالای ۷۵ سال بعد از ۶۸ سال به ۸۰% خواهد رسید.
در این قرن امید به زندگی به تنهایی بیشتر از ۲۵ سال افزایش یافته است.
دلایل نیاز به مراقبتهای بهداشتی شامل افزایش هزینه های بهداشتی ونقش تعیین کننده خانواده ودوستان به عنوان یک منبع خرج و افزایش نیاز به تحقیقات بهداشتی می باشد. مهمترین اثر افزایش عمر و پیر شدن جامعه بر روی خدمات بهداشت این است که افراد پیر به بیماریهای حاد نسبت به بیماریهای مزمن حساس تر هستند .با افزایش جمعیت مسن افراد در حرف بهداشتی باید افراد بیشتری را که مبتلا به بیماریهای حاد ومزمن هستند درمان نمایند . آنها باید به دنبال راهی باشند تا سالهای مفید زندگی افزایش یابد .نه اینکه به دنبال راهی برای افزایش سالهای زندگی باشند.

فاکتورهای اپیدمیولوژیکی ودموگرافیکی که تاثیر بر روی خدمات بهداشتی دارند نیز وجود دارد ، که این عوامل شامل اثر زیان آوری بر روی ساختار خانواده دارد که به وسیله آن افراد جوان خانواده کمتر می شوند. که افزایش میزان طلاق ، افزایش زنانی که مسئول خانواده اند ،افزایش زنان کارگر، افزایش میزان بارداری زیر ۲۰سال وافزایش بیکاری از جمله موارد مهم هستند.

تکنولوژی :

 تکنولوژی معتبر شده به وسیله کارکنان حرف بهداشتی مشابه مواردی بود که در متون Was unna ,Wyper درسال۱۹۹۸ یافت می شد . بررسیهای دقیق و محتاطانه به وسیله Was unna ,Wyper ات ومسایل سخت در سطح جهان که مانع پیوستگی تکنولوژی به مرقبتهای بهداشتی می شد را نمایان ساخت. مباحث مورد بررسی در معرض تکنولوژی بسیار متفاوت بودواین تفاوت بستگی به این موضوع داشت که آیا این مبحث ومشکل در کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته است. بکارگیری   درتمامی موارد توسعه که تاثیربر بهداشت دارند غیر ممکن است . وسایل کمکی وجایگزین ، نانو تکنولوژی (ساختار مولکولی )، تکنولوژی محیطی و غذایی همگی در محیط بهداشتی وسیعتر مناسب هستند. اما تنها به همین چند مورد اشاره شده است.

توسعه دراماتیک تکنولوژی ارتباط و اطلاعات اثر مهمی برروی خدمات بهداشتی داشته است . تله مدیسین( دادن مشاوره پزشکی از راه دور) یک حرکت منظم به منظور دادن یک راه وروش متحد برای مراقبت به بیمار است که در کوهستانهای اسکاتلند یا جنگلهای استرالیا ودر کل به بیماران مسن و ضعیف به کار می رود .ارتباط از راه دور به اطلاعات اجازه می دهد که بطور کارا از جایی به جای دیگر انتقال پیداکند . کامپیوترهای قویتر اصلاح ،ذخیره وپرسه سازی اطلاعات رابه طور کاراتر از وسایل ممکن دیگر انجام می دهند.

پیشرفتهای الکترونیکی ورود اطلاعات از سنسورها را به طور اتوماتیک تضمین نمودند .Wallace یک جنبه متوازی ایجاد نمود، او دو مبحث اختلاف برانگیزی در مورد تله مدیسین را ذکر نمود. برخی مشاهده کردند که  Tele Medicine برای مراقبتهای مراقبتهای بهداشتی همان کاری را که کامپیوتر های شخصی برای اداره انجام می دهند را انجام می دهد.ونظر مخالفان این است که دادن مراقبت از راه دور (Tele Medicine) تهدید کننده رابطه فرد مراقبت کننده وبیمار است. و به طور ذاتی یک راه ناسالم جهت کار کردن است . همچنین موانع مهمی برای کار کردن این روش وجود دارد.این موانع شامل فاصله میان نیازهای بهداشتی وتکنولوژی ،مقاومت بیمار ،مقاومت درمانگر،محرمانه بودن وامنیت اطلاعات وسیستم مدیریت خدمات بهداشتی می باشد.ICT (تکنولوژی ارتباط و اطلاعات ) به این مفهوم است که موقعیتهای جغرافیایی به مدت طولانی تری مهم نمی باشند . به طور متناقضی  Was unna ,Wyperتاکید نمودند که این پیشرفتها مشخصه ای از جهان پیشرفته هستند . وتکنولوژی که به نظر می رسد از بین برنده موانع فاصله ای می باشد ،ممکن است در واقع تشدید کننده تفاوت بین ملل پیشرفته ودر حال پیشرفت باشد.

از اواخر سال ۱۹۹۰ بکارگیری شبکه NHS جهت تاثیر گذاری بر روی افراد حرفه های بهداشتی آغاز شد . این احتمال وجود دارد که دستیابی راحت به کامپیوترهای شبکه بندی شده برای بسیاری از سطوح مراقبتهای بهداشتی لازم خواهد شد.

Spitzer مشاهده نموده است که کنترل پایگاه داده ها و دستیابی به دانش و مدیریت اطلاعات ممکن است برای افراد حرفه ای ومردم عادی حیاتی شود. شواهدی مبتنی بر این که در u.k  به علت مشکلاتی از قبیل دستیابی محدود به کامپیوتر و کم کردن ماشینهای اختصاصی و عدم روابط شبکه NHS و محدود بودن فنون تکنولوژی اطلاعات نیاز به این است که قبل از اینکه با خدمات بهداشتی تلفیق شوند برای مردم فرستاده شونده دیده می شود.

پیشرفتهای زیستی ودارویی :

پیشرفتهای شگرف که در بیولوژی وداروشناسی در قرن ۲۰ دیده شد. بایک گام سریع ادامه داده شده است . پیشرفت در بیولوژی سلولی ومولکولی رخ داده است . جزئیات بیشتری در مورد اختلالات ژنتیکی و کمپلمانهای ایمنی درک شده است. پیشرفت در علوم ژنتیکی منجر به بکارگیری این علوم در بسیاری از مراقبتهای بالینی شده است.این موارد شامل تشخیص سریع ،کشف و پیشرفت در زمینه داروها می باشد. طرح ژنوم انسانی تاثیر زیادی در مراقبتهای بهداشتی داشته است. این طرح به عنوان بزرگترین هماهنگی بین المللی در تاریخچه تحقیقات بیولوژیکی می باشد.این طرح دانش جدیدی را در مورد ژنهایی که در بیماری ژنتیکی ونقایص مادرزادی و حتی حساسیت در برابر عفونت نقش دارند، فراهم می سازد . از طریق این طرح فهم وکشف وپیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات آسان گردیده است. همچنین موادزیستی برای استفاده های پزشکی نیز پیشرفت کرده است. 

این موضوع به ما کمک می کند تا از ساختار بافتهای طبیعی به وسیله بیو متریال در جراحی ها برای ایجاد ساختار بیولوژیکی استفاده شود .داروها نیز پیشرفتها یی داشته اند به نحوی که آنها را با دقت بیشتری بر طبق فیزیولوژی بدن بکار برند.این مطلب با افزایش دانش در سه زمینه ایجاد شده است. که این سه زمینه عبارتند از :۱ – ساختار مولکولی جایگاه بافت ۲- خود داروها ۳- در ارگانهایی که بیماری وجود دارد تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی جهت تاکید بیشتری بر روی سلامتی و عملیات دوستانه و مفید بکار میرود. پیشرفت تکنیکهای جراحی باکمترین مقدار تهاجم یک گام بزرگ می باشد . که یک سود دوجانبه هم در جهت کاهش ناراحتی بیمار وهم در جهت کاهش تخت دارد. در یک بازنگری دقیق در مورد توسعه جراحی شریان کرونر ۱۰۰P بربکار گیری روباتها در جراحی ها با حداقل تهاجم جهت افزایش دقت و استفاده آسان و سالم تاکید نمودند نویسندگان در مورد تکنولولوژی مراقبتهای بهداشتی احساس نگرانی نمودند. در مورد اینکه آنها محدود خواهند بود مگر اینکه منابع برای پوشش هزینه ها وقتی تکنولوژی جدید معرفی می شوددر دسترس باشد . اطمینان از اینکه درمانگرها دانش و فنون جدید را جهت بهینه سازی نقش تکنولوژی دارد نیز بسیار مهم می باشد.

اقتصادی:

کنترل ومحدویت سازی هزینه

تخمین زده شده است که هزینه های بهداشت USA هر سال ۳.۱% تا سال ۲۰۰۷ افزایش خواهد یافت .در فرانسه ۵-۴ درصد افزایش در مخارج مراقبتهای بهداشتی از سال ۱۹۹۱ تا۱۹۹۶ وجود داشت .بسیاری از کشورهای درگیر با نیاز به کنترل مخارج مراقبت بهداشتی هستند .مشارکتهای فعلی و آینده که باعث افزایش هزینه ها می شوند شامل ۱- بکار گیری تکنولوژی اطلاعات وارتباط ۲- هزینه بالای تستها ودرمانها ۳- هزینه های تجهیزات ۴- افرا مسن که تقاضای بیشتری جهت  دریافت خدمات دارند.

در USA مراقبت دهندگان این قدرت را دارند تا تقاضاها را جهت کم کردن هزینه های مراقبتهای بهداشتی کم کنند . بغرنج ترین حالت که دهنده مراقبت با ان مواجهه است زمانی که فرد می خواهد به یک فرد مبتلا به ایدز مراقبت دهد . این قبیل بیماران نیاز به مراقبت با قیمت بالا ومداخلاتی که باعث بهبود شود دارند. نیازهایی جهت دادن مراقبتهایی با کیفیت  وجود دارد واین مراقبتها نیز نیاز به هزینه دارند وجهت دستیابی به این دو هدف استراتژیهای مختلفی توسعه داده شده است. برای مثال در فرانسه تستها ودرمانهایی که غیر ضروری هستند کم شده است . خط مشهای اجباری در مورد نسخه نویسی معرفی شده است وپزشکانی که موافق با این استراتژی نیستند جریمه می شوتد

کار بر پایه شواهد(EBP)

بحث کم اهمیت بودن کار بر پایه شواهد نسبت به مباحث و موضوعات اقتصادی یک بحث غیر صحیح و نامناسب می باشد . نیاز به بهبود کارآیی و کار سازی مداخلات بسیار مهمتر از کاهش درمانهای پر هزینه  که نتایج محدود دارند می باشد . کار بر پایه شواهد (EBP) هزینه مراقبتهای بهداشتی را همانند مراقبت بالینی تحت تاثیر قرار می دهد . مفهوم EBP در جای دیگر این کتاب (فصل ۱۹-۱۵ )به طور عمیق تر بررسی شده است . اما این بحث از اهمیت کافی برخوردار است  تا به عنوان یک محرک اصلی شناسایی شود . در سالهای گذشته زمانی که مفهوم EBP به وجود آمد این مفهوم به عنوان پزشکی مبتنی بر شواهد شناخته شد. چرا که این مفهوم بوسیله حرفه پزشکی بسط یافته بود .

 از زمانی که این واژه توسط شغلهای دیگر بکار برده شد کار بر پایه شواهد مناسبتر به نظر رسید . هنگامیکه به متون در مورد مفهوم EBP نظر می افکنیم می بینیم که نویسندگان متعدد رجوع به تعریف پیشنهادی Sackett در سال۱۹۹۶ می کنند . وی گفت که EBP استفاده درست و عاقلانه و صریح از بهترین شاهد موجود در تصمیم گیری در مورد مراقبت بیماران وپزشکی مبتنی بر شواهد یعنی ساختن تخصصهای افراد با بهترین شواهد بیرونی در دسترس  از تحقیقات سیستماتیک می باشد .

برخی مفسران اولیه پرسیدند که چگونه EBP میتواند به عنوان یک مد روز و یا در تصمیم گیریهای بالینی آینده نظرهایی که امروزه بیان می شود این است که اهمیت طولانی مدت EBP بالاخره شناخته و تایید خواهد شد . روش واقع بینانه به وسیله Green انتخاب شدEBP  را به عنوان ترکیب رسمی از اطلاعات ریز و موشکافانه و حس عمومی دید. که در سالهای اخیر دیدگاه پیچیده تر توسعه یافته است . در حالیکه سودی از این روش در کار آزمایی های بالینی و متا آنالیز دیده نشد.

برخی تردیدها در مورد حرکت به سوی EBP وجود دارد . از جمله انتقادها این است که EBP همانند یک کتاب آشپزی پیشرفته خط مشی های بالینی است که تبعیت کامل از رژیمهای خاص به فرد دیکته می کند . همچنین EBP می تواند به عنوان تلاش برای فرسایش و کاهش استقلال پزشکان  باشد . از جمله مشکلات بکار گیری شواهد برای کار در شناسایی (بخش خاکستری)  کار بالینی مشهود است . یک مشکل بزرگترEBP  این است  EBP باعث می شود که استمرار مراقبت دادن و حمایت کارکنان بالینی ارزش خود را از دست خواهد داد . از زمانی که مقبولیت عمومی از این کهEBP یک روند بارزی داشته است ظاهر شده است کارهای بیشتری برای شناسایی موانع وسدهایی که مانع ترکیب آن بکار می روند انجام شده است . مهم است که پرستاران و ماماها  پیشرو در انجام مطالعه بر روی موانع EBP باشند . ۳۰ سال در متون پرستاری تایید شده است که اگر EBP گسترش یافته باشد  باید بر این عدم استفاده ومقاومت در برابر این کار غلبه کند . موانع زیر شناسایی  شده اند.۱- درک عدم استقلال  واختیار بوسیله کارکنان ( کارکنان بجز کارکنان پزشکی ) برای معرفی تغییرات در بیماران  ۲- کیفیت ضعیف منابع منتشره و چرخش خط مشهای بالینی بدون بکار گیری استراتژی و خدمات مراقبتی غیر حمایتی حرفه ای و ساختار استخدام می باشد.

ایدئولوژی :

ایدئولوزی سیاسی مجموعه ای از باورها و ایده ها که پایه ای برای برخی از انواع اعمال سیاسی ایجاد می کنند می باشد . بطور ساده سیستم  مراقبت ملی بهداشتی به صورت یک طیف می باشد که در یک انتهای آن مالیات - سرمایه گذاری که تدارک ایالت را متحد می کند (مدل Beveridge) ودر انتهای دیگر آن مدل بیمه اجتماعی Bismarck قراردارد . که در این صورت وجود بیمه ممکن است مستقل از دولت باشد. راهی که طی آن خدمات بهداشت ملی انگلیس در طی ۵۰ سال گذشته جهت باز تاباندن ایدئولوژیهای احزاب مختلف سیاسی تغییر یافته است . بوسیله Denny مسند سازی شده است . ترکیب بین مراقبتهای بهداشتی سرمایه گذاری عمومی وخصوصی همواره متداوم است این موضوع در هیچ جایی بهتر از کشورهای بزرگ واصلی که از مدل Bismarck تبعیت می کنند آمریکا تخمین زده است . که در این کشوراخیرا ۴۳ میلیون آمریکایی وجود دارند که برای مراقبتهای بهداشتی بیمه نشده اند. در سال ۱۹۹۴ کلینتون رئیس جمهور آمریکا تلاش غیر موفقیت آمیزی را برای بهسازی بهداشت بر پایه بیمه جامع مراقبتهای بهداشتی انجام داد . مفسران مختلفی شکست این لایحه رابه عنوان یک لحظه حیاتی برای ایدئولوژی سیاسی مراقبتهای بهداشتی دیده اند . تهیه کنندگان  مراقبتهای بهداشتی مجبورند تا برای تغییر خدماتشان به طور اساسی بسته به ایدئولوژی حزب سیاسی بر روی کار خود آماده سازند .

مشارکت در مقابل رقابت:

در مدل Bismarck مدل راننده (سوق دهنده )می تواند مقدمه ای از استراتژی ها و فنون بخش خصوصی در بهداشت باشد. . جایی که اصول رعایت تخصیص بودجه را می تواند حمایت کند .از نیروهای بازاری انتظار می رود که چنین مباحثی را به حساب دیوان سالاری بالا - سنگین و عدم پاسخگویی بگذارند. از ویژگی دهه گذشته قدرت نگرش وحمایت از اصول رقابت یااصول مشارکت که باید از مراقبتهای بهداشتی مشتق شود بوده است .در سالهای اخیر اصول مشارکت خود را بیشتر نشان داده است .در USA شبکه بیمارستان تنظیم شده است و ادغام بین بیمارستان و موسسات بهداشتی شکل گیری و متحد شده است . شواهد اخیر برای این روند در u.k به وسیله پیشنهادات دولت تهیه شده است . در این پروپوزال آمده است که بهداشت و خدمات و خدمات اجتماعی باید کار گروهی را توسعه دهند .سوال مفسران در اینکه آیا تفاوتهای فرهنگی و شغلی میان بهداشت و حرفه های مراقبتهای اجتماعی و نیز اعتبار موسساتی می تواند مانع ادغام و مانع کار گروهی شود یا خیر؟

متحد شدن (جهانی شدن )

متحد شدن می تواند به معنی پرسه ای که به وسیله آن جوامع انسانی از جهان به روابط بین المللی حرکت می کند باشد. در سطوح جهان سیستمهای حمل و نقل سریعتر و تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در ساختار سیاستهای بهداشتی مشارکت داشته اند . آگاهی بیشتری در مورد این مطلب وجود دارد که حوادث رخ دهنده در یک کشور می تواند بر روی مباحث بهداشتی کشور دیگر اثر بگذارد.   
جیره بندی:

مفسران مختلفی مشاهده نمودندکه جیره بندی همواره در خدمات ملی بهداشتی u.k و دیگر کشورها وجود دارد . بر طبق قانون NHS.u.k در سال ۱۹۹۴ تایید شد که منابع در دسترس محدودند . بیشتر از اینکه از واژه بد و نامفهوم ( جیره بندی ) استفاده شود بسیاری از کشورها ترجیح می دهند تا از واژه (اولویت بندی ) برای تشریح آن نیازهای مراقبتهای بهداشتی که برآورده نشده اند، هنگامیکه مبالغ غیر کافی وجود دارند استفاده شود  . دو روش مختلف برای جیره بندی توسعه یافته است . جیره بندی به صورت ضمنی وقطعی در جاههایی که استراتژی پنهان است می تواند اتفاق افتد . لیستهای انتظار در حال توسعه اند و درمانهای کمکی و دارویی ارزانتر در حال ساخت هستند ، به بیماران اطلاعات بیشتری در مورد نتایج درمانهایی که ممکن است آنها را مصمم بر علیه آن مداخله نمایند باید داده شود .خطرهایی که در جیره بندی وجود دارد این است که ممکن است جیره بندی که توسط پزشکان فردی انجام می شود منجر به بی عدالتی گردد . استراتژی متضاد یا مخالف برای جیره بندی در جاههایی که هم برای پزشک وهم برای بیمار آشکار است دیده می شود که در این استراتژی درمانها برای افراد بیمار در دسترس هستند .Goodman در سال ۱۹۹۸ شرح داده است چه کشورهای متفاوتی دستیابی به جیره بندی مراقبتهای بهداشتی به طور ضمنی یا آشکار داشته اند . او همچنین پروسه اولویت بندی تبلیغاتی وسیع را که در ایالت Oregon آمریکا اتفاق می افتد ، یعنی جایی که خدمات شامل بیمه بهداشتی بود را شناسایی کرد .

 جیره بندی مراقبتهای بهداشتی بسیار مشکل و تحریک کننده وعاطفی است . Hanter در سال ۱۹۹۵ اشاره نمود که پرسنل خدمات بهداشتی آرزو دارند که سیاست جیره بندی واضح و آشکار توسط دولت مرکزی اجرا شود ، تا آنها را از تقبل تغییرات رها سازد . توسعه موسسه ملی برای مزیت بالینی  (NICE) در u.k پاسخی به این تقاضا که مداخلات با هزینه بالا برای تست کردن سود مفید می باشد .

این بحث پاسخ به صورت بله یا خیر ندارد ، بلکه این است که چگونه باید انجام شود

سیاسی:

سر دبیر روزنامه پزشکی استرالیا به طور مختصر و آشکار شرح داد که چرا بحث بهداشت در مرکز سیاستها قرار می گیرد . او گفت که علت این بحث می تواند موارد زیر باشد :

تخصیص منابع کم ، ناقص بودن اطلاعات ، دستیابی به نتایج فاجعه آمیز در صورت عدم اقدام لازم ، ناسازگاری نظرها وادعاهای گروههای مختلف واین مطلب که برنامه ها وخدمات بهداشتی تنها بخشی از ادعاهای منابع نادر دولت را بازگو می کند . افزایش آگاهی از مرکزیت سیاستها در بهداشت توسط Masterson وMaslin و Protheroe سایی شد کسانی که کتابی را که تنها تمرکز بر روی سیاستها ی پرستاری داشت را تولید نمودند.

با یک مسافرت سریع ، توریست یا یک معامله گر میتواند به بیماریهای واگیر آلوده شود و بدون اینکه علامتی داشته باشد به کشورش برگردد. چشم انداز گرم شدن جهان انگیزه بیشتری را برای سیاستهای بهداشت جهان داده است ، در سال ۱۹۴۵ ، WHO باید به خاطر مبحث جهانی شدن تغییراتی را خود ایجاد کند.نیاز به این تغییرات توسط Lee تصدیق شده است ، که این تغییرات شاکل نیاز به مدیریت آگاهانه و دقیق می باشد .

نتیجه گیری :

 هدف این فصل گردآوری پیشرفتها در یک مسیر سارمان یافته در تمام زمینه های زندگی که به نوعی بر روی مراقبتهای بهداشتی اثر می گذارند می باشد . انتقاد از آنالیز STEP این است که این آنالیز مصنوعیت ویک حس را که هر چیزی را می توان به طور مجزا باشد را معرفی می کند . در حالی که در جهان واقعی یک ارتباط بزرگ و قوی بین تمام چیزها وجود دارد. که این روندهای گوناگون بر روی هم اثر می گذارند . مثال زیر استفاده واضحی از روندها یا نگرشهای دموگرافیک در جوامعی که میزان افراد مسن افزایش یافته است:

مطالعه مورد:

( با وجود افزایش سن بیشتر فشار بیشتری برای توسعه بیشتر درمانهای دارویی پیچیده جهت دسترسی به نیازهای آنها وجود دارد . تاکید بر روی اختیار باعث حمایت از مصرف کنندگان مسن خدمات بهداشتی خواهد شد.هزینه های بهداشتی افزایش یافته است در نتیجه مراقبتهای افراد مسن باید مورد توجه قرار گیرد .در مورد سیاستهایی که باید در مورد افراد مسن رخ دهد احزاب سیاسی مجبورند تا سیاستهای بهداشتی را برای افراد مسن توسعه دهند. چرا که این کار باعث می شود تا آرای بیشتری از افراد مسن جذب کنند . تهیه کنندگان مراقبتهای بهداشتی باید جهت نگاه کردن به جیره بندی حتی بیشتر از آنچه که هزینه هایشان افزایش می یابد تحت فشار قرار بگیرند.)

برخی از این پیشرفتها ممکن است برای تهیه LIS جانبی به نظر برسد ولی آنها به درجات مختلف تاثیر گذارند . کارمندان اطلاعات بهداشتی باید به طور پیوسته محیطهای خارجی را کنترل نمایند و ارزیابی کنند ،که چه اثری بر روی خدماتی که آنها به مردم می دهند دارد . همواره یک توسعه و روند عیر قابل پیش بینی ما فوق وجود دارد . از کارمندان اطلاعات بهداشتی کسانی که باقی می مانند و تلاش می کنند باید آنهایی باشند که می توانند تمایزی بین روندها ی مهم که نیاز به اقدام فوری و آنهایی که اثر جزیی دارند قائل شوند.

نکات کلیدی:

مراقبتهای بهداشتی از بسیاری از فاکتورها اثر می پذیرد . خدمات بهداشتی وکتابخانه مجبورند تا از محیطهای بیرونی بهداشتی آگاه باشند محرکهای اصلی که در آنالیزSTEP  شناسایی شده اند عباتند از :

- وابسته به جامعه شناسی : تاکید بر خود ، نابرابری بهداشت و دموگرافی (بویژه افراد مسن )

-  وابسته به تکنولوژی : تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات ، پیشرفتهای دارویی و زیستی و توسعه تجهیزات پزشکی

-  اقتصادی : محدود کردن هزینه ها و کار برپایه شواهد و جیره بندی

-  سیاسی : اید ئولوژی و رقابت در مقابل همکاری و یکی شدن ( جهانی شدن )

آنچه در بالا مطالعه کردید  فصل یک از کتاب ” مدیریت دانش شخصی در علوم سلامت ”   ترجمه‌ی محتویات کتاب Managing Knowledge in Health Service  می باشد که توسط آقای  ” دکتر احمد فیاض‌بخش ” و دانشجویان ایشان ترجمه گردیده است جهت مطالعه دیگر فصول این کتاب اینجا را کلیک کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد