مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

محققان ، توده ای از نانو سیم‌ها به شکل و حالت کاغذ را ابداع کرده‌ا

محققان موسسه فناوری ماساچوست(  (MIT و همکارانشان گزارش دادند، که توده ای از نانو سیم‌ها به شکل و حالت کاغذ را ابداع کرده‌اند که می‌تواند وسیله جدید مهمی در پاکسازی نفت و سایر آلاینده‌های آلی باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از موسسه فناوری ماساچوست، این مطالعه در شماره ۳۰  مه نشریه اینترنتی نیچر نانوتکنولوژی منتشر شده است.

این دانشمندان می‌گویند، آنها غشایی ابداع کرده‌اند که قادر است  ۲۰ برابر وزنش نفت جذب کند و می‌تواند چندین بار برای استفاده‌های بعدی بازیافت شود.

نفتی که جذب این ورقه می‌شود را نیز می‌توان دوباره بازیافت کرد.

از آغاز دهه اخیر حدود  ۲۰۰ هزار تن نفت در دریا نشت کرده است.

فرانچسکو استلاچی استادیار بخش علوم و مهندسی مواد که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت گفت ما دریافتیم که از توده‌ای از نانو سیم‌های بهم بافته شده می‌توان کاغذی درست کرد که قادر است مایعات مشابه نفت را پیدا و آنها را از آب جذب کند.

جینگ کونگ استاد یار مهندسی الکترونیک در بخش مهندسی الکتریک و علوم رایانه و یکی از همکاران استلاچی که در انجام این مطالعه همکاری داشت گفت، این کاغذ نانو سیمی علاوه بر کاربردهای زیست محیطی‌اش می‌تواند در تصفیه آب نیز کاربرد داشته باشد.

وی متذکر شد، تولید این حوله هزینه ناچیزی در بردارد زیرا نانوسیم‌های سازنده این ورقه را نسبت به سایر نانو مواد می‌توان به مقادیر زیادتری تولید کرد.

استلاچی توضیح داد مواد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند مواد نفتی را از سطح آب جذب کنند اما به اندازه این حوله نانویی، قدرت یافتن مواد نفتی در آب را ندارند. به عبارت دیگر، مواد متداول هنوز مقداری آب نیز جذب می‌کنند که باعث می‌شود تاثیر این مواد در جذب آلاینده‌ها کم شود.

استلاچی گفت، به نظر می‌رسد که این ماده جدید نسبت به آب کاملا نفوذ ناپذیر باشد.

وی افزود، ماده ابداعی آنها را می‌توان یک یا دو ماه در آب رها کرد و زمانیکه از آب بیرون آورده می‌شود هنوز خشک است.

این نانوسیم‌ها که از اکسید پتاسیم منگنز ساخته شده‌اند در برابر درجه حرارت‌های بالا پایدار می‌مانند.

در نتیجه نفت جذب شده توسط یک ورقه را می‌توان با حرارت دادن بالای دمای نقطه جوش نفت دوباره خارج کرد و از این ورقه و نفت دوباره استفاده کرد.

این سیستم بر اساس دو خاصیت اصلی عمل می‌کند. اول اینکه نانو سیم‌ها توده ای شبیه اسپاگتی با منافذ ریز بسیاری را تشکیل می‌دهند که توانایی آنها را در جذب مایعات بالا می‌برد.

دوم اینکه یک لایه دافع آب باعث می‌شود که آب به این غشاء نفوذ نکند . اما نفت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و به غشاء نفوذ می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد