مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

خانواده‌هایی که میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان آنها بالاست مرد

محققان استرالیایی می‌گویند در خانواده‌هایی که میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان آنها بالاست مردان خانواده نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دانشمندان گفتند، یک ژن جهش یافته که عامل ابتلا به سرطان سینه است می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان چهار افزایش دهد.

به گفته دانشمندان، این اولین بار است که در جهان چنین ارتباطی کشف می شود.

بودجه این تحقیق را بنیاد ملی سرطان سینه استرالیا تامین کرده است و محققان ,KConFab کنسرسیومی مرکب از محققان استرالیایی و نیوزیلندی برای تحقیق در زمینه سرطان سینه خانوادگی آن را انجام داده اند.

هیتر ترون مدیر این کنسرسیوم گفت ، این کنسرسیوم مدت  ۱۰ سال خانواده‌هایی را که چندین مورد سرطان سینه و تخمدان در آنها مشاهده شده بود بررسی کردند و متوجه شدند در برخی از این خانواده‌ها سرطان پروستات نیز رایج است.

وی گفت، این خانواده‌ها حاوی جهشی در ژن  BRCA۲ بودند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی افزود، این موضوع محققان را بر آن داشت تا دریابند که آیا سرطان پروستات این مردان بر اثر این نقص ژنتیکی است که در خانواده‌های آنها وجود دارد یا خیر.

محققان مشاهده کردند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که یک نقص ژنتیکی در ژن BRCA۲ داشتند تقریبا چهار برابر مردان عادی است.

سرطان‌های پروستات ناشی از نقص ژنتیکی  BRCA۲ که در این مردان بروز می‌کند تهاجمی تر نیز هست.

محققان ابراز امیدواری کردند این کشف باعث شود همان گونه که زنها معمولا برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و تخمدان وضعیت سلامتی خود را ارزیابی می‌کنند، مردان نیز سلامت خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

این محققان می‌گویند اگر مردی از خانواده‌ای باشد که چند مورد سرطان سینه یا تخمدان در آن خانواده وجود داشته باشند یا مشخص شده باشد که در آن خانواده یک جهش ژنی  BRCA۲ وجود دارد ، وی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات روبروست.

همچنین زنانی که از سرطان سینه جان سالم بدر برده‌اند و می‌دانند که دارای جهشی در ژن BRCA۲ هستند باید بدانند براداران یا پسران آنها نیز می توانند در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار داشته باشند.

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطانی است که مردان کشورهای توسعه یافته را مبتلا می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد