علیرضایی
گردهمایی علمی همایش بین الملل خوشنویسی جهان اسلام، در روزهای 25 و 26 مهر با حضور هنرمندان، اساتید دانشگاه و شخصیتهای فرهنگی و هنری در تالار گنجینه موزه دوران اسلامی برگزار شد.
در مراسم گشایش این همایش بین المللی، میرحسینموسوی رییس فرهنگستان هنر در سخنانی گفت: تعامل ایران با کشورهای اسلامی، به معنای عدم ارتباط با سایر کشورهای دنیا نیست، بلکه وسیلهای برای جلوگیری از خودبیگانگی هنرمندان جهان اسلام است.
وی با اشاره به اینکه هیچ جانشینی برای خط، به عنوان واسطهای برای وحدت اسلامی وجود ندارد، افزود: خوشنویسان با زنده نگهداشتن خط و ملاک قرار دادن خط برای ارزشهای زیباشناسانه، موجب ارتقای میراث عظیم فرهنگی و تمدن جهان اسلام شدهاند.
سید محمد مجتبی حسینی، دبیر علمی همایش خوشنویسی جهان اسلام در گفت و گو با نشریه پگاه گفت: تاکنون تلاشهای عمدهای برای تبیین خوشنویسی در بنیانهای فرهنگی و فکری صورت نگرفته است و این مسئله حتی از سوی ایران شناسان خارجی نیز مهجور بوده است.
وی هدف از برگزاری این همایش را توجه دادن پژوهشگران و محققین هنری و بسترسازی فعالیتهای پژوهشی خواند.
وی تأکید کرد: از آخر دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی، جدایی از هنرهای اصیل موجب عدم برقراری ارتباط فرهنگی و ایجاد گسل با گذشتگان و به جا نیاوردن حق آنها شد.
دبیر علمی این همایش یادآور شد: از تاریخ یکهزار سال گذشته خوشنویسی در ایران، کمتر از 30 رساله باقی مانده است که تعداد قابل توجهی از اینها تذکره هستند و ارزشهای تاریخی ندارند.
وی تصریح کرد: باید از نقطهای، نهضتی تحقیقی و پژوهشی در زمینه خوشنویسی آغاز شود تا تاثیرات مثبتی نیز برجامعه خوشنویسی داشته باشد.
در گردهمایی علمی این همایش، دکتر مهناز شایستهفر، استادیار دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی با عنوان «جایگاه و نمود خوشنویسی در معماری اسلامی» گفت: هنر اسلامی در مرحله اول، همه پریشانیها و تمایلات دنیوی را از میان بر میدارد و در مرحله دوم، نظامی را جایگزین آن میسازد که مبین تعادل، آرامش و صلح است. وی افزود: یک فرد مؤمن در مسجد، هیچگاه یک بیننده صرف نیست، بلکه به نحوی با معنا و انعکاسات معنوی ادعیه و آیات قرآنی منقوش ارتباط برقرار میکند.
وی با اشاره به اینکه نه تنها معماران مسلمان، بلکه کتیبهنویسان نیز کوشیدهاند که فضایی به وجود آورند که کلیه صفات و کیفیات معنوی را متجلی سازد، خاطرنشان کرد: فضای معنوی ایجاد شده توسط کتیبهها در اماکن مذهبی مانند مساجد، امامزادهها و خانقاهها انسان را به اشراق و شهود سوق میدهد. دکتر شایستهفر گفت: یکی از ویژگیهای وجود کتیبهها در معماری اسلامی، استفاده از خطاطی در معماری به عنوان عنصر تزئینی و عامل همسان کردن انواع مختلف بناهای اسلامی با مضامین قرآنی، دعا و حدیث، بر سطوح خارجی و داخلی است؛ مانند منارهها، سردرها و پایه گنبدها. وی دیگر ویژگی کتیبهها را در معماری اسلامی، معانی و مفاهیمی دانست که انعکاسدهنده شرایط اجتماعی، مذهبی و فرهنگی زمان نگارش آنها و نمایانگر تمامی خلاقیتهای هنرمندان مسلمان و ظهور خلوص معنوی آنهاست. وی با اشاره به اینکه کتیبههای اسلامی از لحاظ داشتن معنای مذهبی، به سه قسم آیات قرآنی، ادعیه و احادیث تقسیم میشوند، افزود: آیات قرآنی که بیشتر در تزیین بنای سطوح خارجی و داخلی کاربرد دارد، در برگیرنده جملاتی در اظهار ایمان و اعتقادات مسلمانان است.
وی استفاده از احادیث را نوع دیگری از کتیبهنگاری دانست که بازگوکننده کلمات پیامبر (ص) و امامان(ع) است که در زمانهای تیموری و صفوی استفاده فراوان داشته است.
وی استفاده از کتیبهنویسی را در زمانهای صفوی و تیموری، ناشی از این مسئله خواند که هنر خوشنویسی قبل از هر چیزی، حاصل تفکر متفکرانی است که وابسته به حوزه دین هستند.
وی یادآور شد: کتیبههای منقش بر در و دیوار مساجد و مدارس مذهبی، شخص مؤمن را متوجه صور روحانی، جلال و قدرت معنویت، نام و کلام ائمه دین میکند.
دکتر شایستهفر، همچنین در سخنانی تحت عنوان «قرآنهای ایرانی موزه رضاعباسی(قرون اول تا ششم هجری)» گفت: خوشنویسی اسلامی، تجلیگاه کلام خداوند است که تبدیل به یکی از تجسمات هنر مقدس شده است.
وی افزود: هر چند منشأ صوری این خط و حروف در شبه جزیره عربستان و بخشهایی از عراق عرب است، اما این هنر در دست هنرمندان ایرانی به تکامل رسید و ایرانیان مبدع بسیاری از زیباترین و ظریفترین خطوط اسلامی شدند.
وی با اشاره به اینکه در ایران قبل از اسلام به خط و خوشنویسی به عنوان امتیازی اجتماعی و علمی نگریسته میشد و تنها فرزندان اشراف و روحانیون زرتشتی، حق برخورداری از خواندن و نوشتن را داشته، خاطرنشان کرد: با حمله اعراب به ایران و رواج خطوط اسلامی در ایران، تعلیم این خط حتی میان پایینترین اقشار جامعه نیز گسترش یافت و استعدادهای بسیاری شکوفا شد، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: خطوط عربی که مهمترین آنها کوفی، نسخ و ضمائم آنهاست، وارد ایران شد و چون مادهای خام و ابتدایی در دست هنرمندان ایرانی قرار گرفت.
وی افزود: از نمونههای خوشنویسی دوران اموی (132 ـ 40 ه··.ق) آثار اندکی برجای مانده است که شاید علت آن تمایل عباسیان به از بین بردن آثار برجای مانده از حکومت اموی بوده است.
وی یادآور شد: مهمترین تحولی که توسط ایرانیان در زمان خلافت عباسی پدید آمد، پیدایش خط کوفی ایرانی بود که نوع تحول یافته و بسیار ظریف خط کوفی بود. دکتر شایستهفر با اشاره به اینکه سلسله طاهریان، توجه چندانی به هنر نشان ندادند و صرفا به ادبیات ـ آن هم شعر عربی و موسیقی توجه کردند ـ افزود: در زمان صفاریان با توجه به زبان پارسی دری، این زبان احیا و پالایش شد.
وی خاطرنشان کرد: در عصر سامانیان، توجه ویژهای به امر خوشنویسی بر روی سطوح سفالین شد و شکوه توأم با سادگی این نوشتهها که به خط کوفی نگاشته شده بود، بیمانند است و در واقع نوعی خلوص و شفافیت در فرم حروف پدید آمد که در برخی مواقع تمایل به نوعی نقاشی داشت.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: خاندان آل بویه حامی هنرها بودند؛ به ویژه عضدالدوله که خود خوشنویسی بزرگ بود و بسیاری از قرآنهای قرن چهارم که در ایران کتابت شده، یادگار حکومت این خاندان شیعی و هنردوست است.
وی افزود: در دوران حکومت ترکان سلجوقی، تمام هنرها از جمله معماری، فلزکاری، سفالگری، نساجی به اوج شکوفایی رسید و در این راستا، خوشنویسی نیز در کتابت بسیاری از قرآنهای نفیس در کنار تذهیب متون قرآنی جلوهگر شد.
وی تأکید کرد: در تاریخ هنر خوشنویسی اسلامی، ابوعلی محمد بنعلیبنحسین مقلد (مقتول: 328 ه·· . ق)، ابوالحسن علاءالدینعلیبنهلال مشهور به ابن البواب (وفات: 423) و جمال الدین یاقوت مستعصمی (وفات 667 ه·· .ق) نقش موءثر و اساسی در ارائه هر چه زیباتر و با شکوهتر این هنر اسلامی داشتند.
در ادامه این همایش، مجتبی قاسم لو در سخنانی با عنوان «منشا خط عربی» گفت: زبان عربی یک کلیت است که صفت اسلامی نیز به آن افزوده شده است. وی با اشاره به اینکه، زبان تکیهگاه اندیشه و مهمترین رکن برقراری ارتباط است، افزود: زبان فارسی در 1200 سال گذشته تاثیرات زیادی از زبان عربی پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: عدهای منشأ خط عربی را اشخاص و یا شخصیتهای دینی و مذهبی میدانند که جنبه علمی ندارد؛ چراکه منشأ خط عربی، خط هیروکلیف مصری، خط فنیقی و خط مسند است که هرکدام از این خطوط خود دارای زیر مجموعههایی هستند.
وی منشأ خط عربی به ویژه خط کوفی را، خط نبطی و سریانی دانست و یادآور شد: این مسئله که ابداع کننده خط کوفی حضرت علی(ع) باشد، اساس تاریخی ندارد؛ چرا که در قبل از اسلام، 17 نفر میتوانستند، خط کوفی را بنویسند.