مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

اخلاق و زندگی

اخلاق و زندگی

نویسنده: سید مهدی موسوی

تعلیمات اسلامی چون چشمه آبی است که گرچه در نهایت مزرعه را سیراب می‏کند امّا درمسیر نیز اثرات نیک خویش را بر جای می‏گذارد.قرآن کریم:ما به مردان و زنانی که عمل صالح بهمراه ایمان داشته باشند زندگی پاک و پاداش احسنخواهیم داد.اخلاق، یکی از مسائل مهمی است که در زندگی بشر نقش اساسی دارد. این موضوع در اسلام جایگاه ویژه‏ای دارد و در حقیقت یکی از ارکان تشکیل دهنده دین است. به تعبیر دیگر، چگونه فکر کردن و چه اعتقادی داشتن (اعتقادات)، چسان عمل کردن (احکام) و با چه منش و خویی زیستن (اخلاق)، سه رکن اساسی است که محدوده تعلیمات دینی را تعیین می‏کند و در یک کلمه چنان که از برخی تعبیرات قرآنی و روایی به دست می‏آید، هدف و مقصد انبیای عظام، تکمیل مکارم اخلاقی و تهذیب نفوس بوده است. بدون شک، آسایش دنیا و آخرت، در سایه اخلاق نیک، تحقق می‏یابد.انسان اگر بخواهد در زندگی دنیا آسوده بوده و دور از نگرانیها و اضطرابهای ویرانگر به سر ببرد، راهی جز مبارزه با صفتهای زشت و پاکسازی دل از خوهای پلید ندارد. کیست که نداند صفاتی از قبیل: خوشرویی، تواضع، قناعت، محبت، اخلاص، بلندهمتی، طهارت و سلامت نفس و... انسان را از دغدغه‏های بی‏حاصل و از پریشانیهای بدفرجام، نجات می‏دهد و بر عکس، حالات و اوصافی مانند: غضب، خودخواهی، حرص، حسد، بخل، بدبینی، بدخواهی و آلودگیهای روحی، او را در غل و زنجیر گرفتار می‏کند و هـمـیـن دنـیـای او را کـه مـی‏تـوانـد در سایـه اخـلاق و رفتار شایسته، به خوشی و آسایش بگذرد، به‏جهنمّی‏سوزان‏وعذابی‏پررنج‏وبی‏پایان‏تبدیل‏می‏کنند.

بسیاری‏خیال‏می‏کنندکه‏نتیجه‏دستورات‏اسلام را،تنهادرآخرت باید جستجوکردواین‏مکتب‏آمده‏است‏تافقط‏سعادت‏اخروی‏انسان‏راتأمین‏کند.

و به آسایش و رفاه انسان در دنیا کاری ندارد. شاید همین فکر باعث شده که برخی از جوانان معتقد به اسلام که در عمل دنبال هوسرانی و خوشگذرانیهای زودگذر هستند، وقتی به توبه و کنار گذاشتن اشتباهات خود دعوت می‏شوند، در پاسخ بگویند: ما جوانیم و باید از دوران جوانی و عیش و نوشهای آن بهره ببریم، بعد از گذشت این دوران خوش و پرطراوت، در پیری از گذشته خود توبه خواهیم کرد و بدین وسیله خود را برای پذیرش مرگ و رسیدن به سعادت آخرت و لذتهای آن آماده خواهیم ساخت. ما هنوز وقت بسیاری داریم، چرا باید جوانی خود را فدا کرده، از حالات و روزهای خوش‏آن صرف‏نظر کنیم و نقد را به نسیه بفروشیم. چنین کارهایی ناشی از محرومیت و عقب‏ماندگی ذهنی است.

این سخن، از برداشت نادرست آنها در باره برنامه‏های تربیتی اسلام، سرچشمه می‏گیرد. آنان خیال می‏کنند که اسلام تنها برای آبادانی آخرت آمده و با انسان و زندگی او در دنیا کاری ندارد و اگر او را به انجام اعمالی موظف کرده، تنها به خاطر این است که نتیجه آن را در آخرت ببیند و وارد بهشت شود.

در منطق اینان قوانین اسلام همچون گلوله‏ای است که از لوله تفنگی خارج می‏شود و تنها آن نقطه آخر را هدف قرار داده و مسیری که می‏پیماید، بکلی از دایره مقصود تیرانداز خارج است، در صورتی که اگر بر اساس آیات قرآن و روایات ائمه معصومین علیهم‏السلام هدف از تعلیمات اسلامی را ارزیابی کنیم، باید آن را به چشمه آبی تشبیه کنیم که از نقطه‏ای به جوشش در آمده تا در پایان مسیر، مزرعه‏ای را سیراب کند، لیکن بر سر راه خود به

تقوا و عمل صالح، در همین دنیا نیز انسان را به رستگاری و سعادت می‏رساند.

بسیاری به اشتباه گمان می‏کنند ثمره دستورات اسلام را تنها باید در آخرت جستجو کرد!

هدف انبیا(ع) تکمیل مکارم اخلاقی و تهذیب نفوس بوده است.

هر کجا برسد، آنجا را نیز آباد کرده و زنده می‏کند.

ما باید هدف صحیح و واقعی یک مجموعه هدفدار و مفید را از دستورالعملی که بانیان آن مطرح می‏کنند، بشناسیم، نه از زبان جاهلان و مغرضان یا کسانی که با آن مجموعه دشمنی دارند و آن را همسو با منافع شخصی یا قومی خود نمی‏بینند.

آنچه گفته شد برداشتی است از آیات بسیاری که در اینحا برای نمونه سه آیه زیر را بیان کرده و خوانندگان گرامی را به تدبیر هر چه بیشتر در آن دعوت می‏کنیم:

«الا انّ اولیاءاللّه لاخوفٌ علیهم و لاهم یخزنون، الذین آمنوا و کانوا یتّقون لهم‏البشری فی‏الحیاة‏الدنیا و فی‏الاخرة لاتبدیل لکلمات اللّه ذالک هوالفوز العظیم»(1)

«دوستان خدا هیچ ترسی از آینده و هیچ حزنی نسبت به گذشته ندارند، همانها که اهل ایمان و تقوایند. مژده و بشارت برای آنهاست در زندگی دنیا و آخرت. آیات و قوانین الهی دستخوش تبدیل و تغییر نمی‏شود و این است رستگاری بزرگ.»

«من عمل صالحا من ذکرٍ او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیوة طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون»(2)

«هر کس از مرد و زن، عمل صالحی که توأم با ایمان باشد انجام دهد، پس ما او را با زندگی پاک، زنده می‏کنیم و پاداش رفتار شایسته آنها را به نحو احسن خواهیم داد.»

ملاحظه می‏شود که در این آیه کریمه، زندگی پاک، نتیجه در پیش گرفتن شیوه صحیح در زندگی و انجام عمل صالح معرفی شده که هم زندگی دنیا و هم زندگی آخرت را در بر می‏گیرد. در این آیه گرچه بصراحت از دنیا و آخرت نامی به میان نیامده، ولی آیه بالا، از راحتی زندگی هر دو جهان یاد کرده است که در حقیقت، تفسیری بر این آیه شریفه محسوب می‏شود.

«و مَنْ اَعْرَض عن ذکری فأنّ له معیشة ضنکا»(3)

و هر آن کس که از یاد من روبگرداند، دچار زندگی سخت و تنگ خواهد شد.»

مقصود از بیان این آیات، یادآوری این نکته است که از قرآن مجید چنین بر می‏آید که تقوا و عمل‏صالح، در همین دنیا نیز صاحبش را به رستگاری و سعادت می‏رساند و او را از تنگناها و پیچ و خمهای زندگی می‏رهاند. این حقیقت را با مطالعه در زندگی تربیت یافتگان واقعی این مکتب می‏توان دریافت.

بنابراین، بزرگترین ظلم به خود آن است که بهترین اوقات و لحظه‏های عمر، یعنی جوانی را که سرشار از استعدادها و نشاط است به هوسرانیهای زودگذر بگذرانیم و وقتی به خود آییم که دیگر فرصت و امکان کافی برای جبران نباشد. دوستان جوان باید توجه داشته باشند که ساختن بنای شخصیت را، سهل و آسان نینگارند و آن را از بنای یک ساختمان را برای ایجاد آن، سرمایه، وقت و مصالح لازم است، کمتر ندانند. کسی که سرمایه و استعدادهای جوانی را به خیال جبران بعدی، صرف بیهودگی و عیاشی کند. مانند فردی است که در فصل تابستان، پول، امکانات و وقت خود را به هدر دهد و در فصل سرما و یخبندان بخواهد با دست خالی برای خود جان پناهی بسازد که در این صورت، جز حسرت و آه چیزی عایدش نخواهد بود یا مانند آن بازمانده از قافله‏ای است که در منزلی به اسودگی آرمیده و پس از چند روز بخواهد با دویدن، خود را به قافله برساند. به قول یکی از بزرگان: جوانی‏ات را نگهدار، پیری، خودش را حفظ می‏کند.

1 ـ یونس، آیه62ـ64.

2 ـ نحل، آیه97.

3 ـ طه، آیه124.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد