مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

نکاتی در مورد تهیه اسباب بازی کودکان

نکاتی در مورد تهیه اسباب بازی کودکان


تمایل به بازی کردن در سرشت کودک وجود دارد و بازی کردن با اسباب بازی نه تنها کودک را سر گرم می کند بلکه موجب تقویت قدرت بینایی , توانایی جسمی , توانایی حسی ,  لمسی  و تحریکی کودک می شود . کودک با بازی کردن مهارتهایی را می آموزد  و یاد می گیرد که دستها را چطور با چشم  و حواس دیگر هم آهنگ سازد  . بازی  به تجربه آموختن  کودک کمک می کند و در بعضی مواقع وسایل بازی به کودک آرامش می بخشد مثلا  حالت تهاجم خود را به عروسک اعمال می کند... کودک نمی تواند گوشه ای آرام و ساکت بنشیند  و اگر وی را به چنین حالتی وا داریم سبب بد خلقی و تحریک پذیری او می شود .برای تهیه اسباب بازی باید جنس , سن عقلانی ,شخصیت ,علاقه و استعداد کودک  در نظر گرفته شود  و موجب بروز خطراتی برای کودک نگردد مثلا نباید دارای لبه های تیز و برنده  باشد یا قطعات کوچک  جدا شدنی نداشته باشد  که کودک آن را در دهان بگذارد و ببلعد . رنگ آن  باید ثابت و قابل شستشو و تمیز کردن باشد . موقعی که کودک از یک اسباب بازی خسته می شود  , باید آن را برای چند هفته از دید وی  دور نگه داشت و سپس  به او پس داد.  برای جمع  کردن اسباب بازی یک جعبه مخصوص یا حتی الا مکان  اطاقی در نظر گرفته شود  تا پس از بازی  کودک آنها را جمع نماید  . با داشتن اسباب بازی , کودک معنی جمع کردن و مالکیت و نظم را می آموزد . به نکات زیر توجه نمایید:

 

1-اسباب بازی هایی را برای کودک تهیه کنید که از نظر بهداشتی  کاملا مطمئن باشد و موجب انتقال  بیماری و آلودگی نشود

 

2-از خرید اسباب بازیهای دست دوم جدا خود داری کنید چرا که از سلامت  شخص استفاده کننده قبلی یا محیط آن  اطمینان ندارید و آلوده نبودن اسباب بازی مسلما بسیار مهمتر از ارزانی نسبی آن می باشد.

 

3-کودکان از 13 ماهگی تا 36 ماهگی معمولا اسباب بازی های  حرکت دار و صدا دار را ترجیح می دهند .در سنین قبل از آ ن نرم و بی خطر بودن اسباب بازی بسیار مهم است.

 

4ـکودکان به اسباب بازیهای با رنگهای شاد و متنوع علاقه بیشتری نشان می دهند.

 

5ـ اسباب بازیهای با شکل های آشنا از محیط و برنامه های رسانه ها و غیره مانند انواع عروسک و حیوانات عروسکی بیشتر مورد استفاده کودک قرار می گیرد تا اشکال نا آشنا و غریب که کاربرد آن را نمی داند  و اصلا نمی شناسد.

 

6ـ بازی در مانی با عروسکها امروزه یکی از روشهای خوب در درمان ناهنجاریهای روانی محسوب می شود

 

7ـبازی کودک با اسباب بازیها ی مناسب و دیدن توانایی فرزند , در خیلی مواقع باعث آسودگی خاطر و رضایت  والدین خواهد شد.

 

8ـ بازی با اسباب بازی توسط کودکان زیر 2 سال  نیز  باعث رشد جسمانی حرکتی و عاطفی کودکان میشود  مثلا آنها را از دستی به دست دیگر می دهد , آنها را به هم می زند ,  اگر وی را تشویق کنند حرکت خود را مجددا تکرار میکند , اسباب بازیها را با دیگران رد و بدل کرده  و بازیهای تخیلی را  با آنها انجام می دهد .

 

9ـ در سنین 9 - 6  سالگی , گل  ,حیوان و مخصوصا عروسک  بیش از هر چیز دیگر برای کودک جالب است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد