مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

تاریخچه ساخت عطر و ادکلن

تاریخچه ساخت عطر و ادکلن


سابقه استفاده از مواد خوشبو کننده به انسانهای نخستین بر می گردد. بشر احتمالا در زمان های دور برای ایجاد بوی خوش از سوزاندن بعضی مواد استفاده می کرده است که بقایایی از این رسم تا به امروز نیز باقی مانده است. می گویند که این کار را بیشتر وقتی انجام می داده اند که در یک مراسم مذهبی در مقابل خدایان ،‌قربانی می کرده اند  حدود شش هزار سال قبل از میلاد، در تمدن خاورمیانه و خاور دور از عطر به عنوان یک ماده خوشبو کننده استفاده می شده است و از آن زمان به بعد صنعت عطر و گلاب سازی به عنوان یک کار مهم مورد توجه قرار گرفته و بخصوص تحت تاثیر اعتقادات مذهبی که تقریبا در همه ادیان وجود داشته است، استفاده از عطر به عنوان یک آداب پسندیده اجتماعی معمول گردیده است.

 

در گذشته ترکیبات خوشبو از مواد طبیعی مثل گیاهان و یا حیوانات به دست می آید. مشک که از کیسه مشک آهو به دست می آمد جزو معروف ترین این عطر بود همچنین در بعضی مناطق از قسمت هایی از درون حیواناتی مثل سگ آبی و نهنگ مواد خوشبو تهیه می گردید.

 

 

 

گل ها و گیاهان مهم ترین منابع برای ساخت عطر و گلاب بودند که هنوز هم به عنوان منبع اصلی تهیه ی مواد خوشبو کننده و عطر محسوب می شوند.

امروزه بسیاری از مواد خوشبوکننده به صورت صاعی تهیه می وشند و به استفاده از فرمول مواد طبیعی بیشتر این ترکیبات در آزمایشگاه ساخته می شوند در حال حاضر بیش از 6000 ماده ی خوش بو وجود دارد که با مخلوط نمودن این ها می تواند بوهای متنوعی به دست آورد در صورتی که غلظت ماده ی خوشبو کننده در یک فرآورده بسیار زیاد باشد به آن عطر گفته می شود و در صورتی این غلظت  خیلی کم باشد به آن ادکلن گفته می شود.

 

تنوع این محصولات به خاطر اختلاف سلیقه ی افراد و همچنین احساسات خوشایند نسبت به پودرهای مختلف می باشد چرا که به قول معروف هرگلی یک بویی دارد.

 

امروز بوی ادکلن ها را به انواع مردانه و زنانه تقسیم می کنند که این تقسیم بندی بیشتر جنبه احساسی دارد و بیشتر به بوهای تند را برای زنان و بوهای ملایم را برای مردان انتخاب می نمایند.

 

به طور کلی مردم بوی ادکلن ها را به مردانه و زنانه تقسیم می کنند که این تقسیم بندی بیشتر جنبه ی احساس دارد و بیشتر بوهای تند را برای زنان و بوی پیاندارتری داشته باشد و با گذشت زمان بوی آن تغییر نکند.

 

مواد خوشبو کننده را به عنوان شایع ترین علت ایجاد رماتیت تماسی آلرژیک  که در واقع یک حساسیت پوستی نسبت به ترکیبات موضعی است در مورد آرایشی می شناشد بنابراین وجود این ترکیبات در فرآورده های مختلف می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

 

تقریبا تمامی فراورده های آرایشی حاوی مواد خوشبو کننده می باشد که البته غلظت  آن متفاوت است.

 

به طور مثال غلظت این مواد در عطرها 15 تا 30 درصد در ادکلن ها 3 تا 8 درصد در مواد آرایشی جوش بر حدود 9/0  تا یک درصد در فراورده های کم بو کمتر از 1/0 است. با توجه به این مطلب وجود این مواد در فرآوردهای مختلف می تواند باعث حساسیت پوستی شود که البته این میزان در عطر و ادوکلن  به علت غلظت بالاتر و تنوع بیشتر بسیار زیادتر می باشد. یافتن نوع ماده ای که باعث ایجاد حساسیت شده است ، دشوار است چرا که تعداد زیادی ماده خوشبو کننده با هم مخلوط می شوند و در یک ترکیب  به کار می روند به طور مثال تعداد این  مواد در یک عطر به طور متوسط 700 عدد و در یک فرآورده ی آرایشی  حدود 500 عدد می باشد.

 

بنابراین در صورت حساسیت داشتن به این مواد لازم نیست که به دنبال اصلی بگردیم  بلکه بهتر است از مصرف آن فراورده  خودداری کنیم در مورد عطر و ادکلن  توصیه می شود که آنها را  بکار می بریم نه روی خود پوست جز که علاوه بر ایجاد حساسیت می تواند باعث تحریک پوست نیز بشوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد