مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

بهترین لوازم آرایش برای استفاده کدامند؟

بهترین لوازم آرایش برای استفاده کدامند؟


آنچه که در تعیین نوع ونحوه آرایش بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است ،‌نوع پوستی است که مورد آرایش قرار می گیرد.

 

در اینجا ما خصوصیات مختلف از جمله چرب و خشک بودن پوست، رنگ پوست و فراورده های آرایشی مناسب ، جهت هرکدام را بررسی می کنیم.

 

نوع پوست :

 

 پوست صورت از جهت چرب و خشک بودن به 6 نوع تقسیم می شود

 

1-      خیلی چرب

 

2-      چرب

 

3-      معمولی

 

4-      خیلی خشک

 

5-      خشک

 

6-      مختلط

به طورکلی انتخاب صحیح یک فرآاورده ی آرایشی وحتی فرآورده های بهداشتی نظیر صابون و یا مرطوب کننده وهرترکیب موضعی که روی پوست مالیده می شود. بدون در نظر گرفتن نوع پوست میسر نمی باشد. بسیار از مردم نمی دانند که چه نوع پوستی دارند و یا اینکه در این مورد از فروشندگان و یا آرایشگران پرسش می کنند و جواب گمراه کننده می شنوند در مورد این مساله پوست،‌همواره درحال تغییر است و گاهی یک پوست چرب ممکن است در اثر تغییرات محیطی و با افزایش سن و از این قبیل به پوست خشک تبدیل می شود و برعکس به همین جهت شما باید به هر چند وقت یک بارپوست خود را امتحان کنید تا نوع آن را بشناسید . در اینجا آزمایشی را پیشنهاد می کنیم که از روی آن نوع پوست صورت خود را بشناسید. صبح پس از برخاستن از خواب، صورت خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید و هیچ ترکیبی را به صورت خود نمالید. در طی روزبه طور مرتب یا انگشت روی بینی خود بکشید. و این کار را تا ساعت 5 بعدازظهر  ادامه دهید. اگر از صبح  روی بینی خود احساس پوسته پوسته شدن کردید و تا 5 بعد ازظهر  هیچ چربی روی ان احساس نکردید پوست شما بسیار خشک است اگر هیچ چربی احساس نکردید اما پوست بینی شما پوسته پوسته هم نشده بود دارای وست خشک هستید اگر پوست بینی شما فقط کمی چرب شده بود پوست شما معمولی است اگر موقع ظهر دیدید که پوست بینی شما خیلی چرب هست، پوست  شما چرب می باشد. اگر یک ساعت پس از شستشوی صبحگاهی دیدید که پوست بینی شما خیلی چرب شده است پوست شما از نوع خیلی چرب است . در مورد پوست مختلط  که قسمتی از آن چرب است و قسمتی خشک ،‌باید بگوییم که شایع ترین نوع پوست، هم در آقایان و هم خانها میباشد. یعنی به علت وجود غدد چربی بیشتر و فعال تر در نواحی مرکزی صورت، پوست، چرب است اما در نواحی محیطی صورت، پوست خشک می باشد. جهت تشخیص این نوع پوست در آزمایش مذکور باید پوست بینی را با پوست گونه ها در ساعت 5 بعدازظهر مقایسه نمایید. اگر پوست بینی شما چرب بود ولی پوست گونه هایتان خشک بود شما دارای پوستی مختلط هستید روش فوق بسیار ساده و در عین حال معتبر و صحیح می باشد.

 

فرآورده های آرایشی مناسب برای پوست چرب

 

 اگر پوست شما چرب است باید از فراورده های آرایشی بدون چربی که روی آنها جمله ای (Oil-Frec)  نوشته شده است ، استفاده کنید. همچنین بهترین نوع آرایش مناسب شما، آرایش یا پرداخت مات و یا نیمه مات می باشد. برخی افراد از چنین ترکیبات خوششان نمی آید زیرا فرآورده های بدون چربی ، پوشش ضخیمی  ایجاد نمی کند. بلکه فقط یک لایه نازک روی پوست باقی می گذارند. در ضمن طول مدت در راه آنها کوتاه است وخیلی وقت ها در گوشه نقایص و ضایعات پوستی تجمع می کنند. همچنین فرصت دستکاری آنها کوتاه است چرا  که کمی پس از مالیدن به پوست خشک می شوند.

 

اولین فراورده ی بدون چربی که به بازار آمد لوسیون های تکانی Shake jotions  بود. ترکیب این لوسیون ها شامل پودرهای تانک رنگ شده داخل یک حلال می باشد که قبل از مصرف باید تکان داده شوند تا پودر در داخل حلال معلق گردد. پس از مالیدن روی پوست ، حلال آن تبخیر می شود. و پودر به صورت یک لایه ی نازک روی پوست باقی می ماند . این لایه بسیار نازک است و فرصت دستکاری نیز بسیار کوتاه یعنی حدود سی ثانیه می باشد. جهت ایجاد قشر ضخیم تر باشد چند بار روی پوست مالیده شود و آبی با این وجود معمولا پوشش دلخواه  ایجاد نمی شود. دوام این فراورده های آرایشی روی پوست چرب نیز کوتاه یعنی در حدود 1 تا 2 ساعت می باشد و به مدت مواد آرایشی  ، بیشتر داخل منافذ پوست جمع می شوند و از کناره ای آنها پاک می شود بدین ترتیب یکنواختی ارایش به هم می خورد.

 

بعد از مدتی فراورده های جدیدتری تحت عنوان فرآورده های مایع بدون چربی liquid به بازار آمد که قبل از مصرف نیاز به تکان دادن زیاد نیاز نداشت و مثل لوسیون های ترکیب آن از هم جدا نمی شد. این فراورده ها که هنوز هم مرسوم است برحسب میزان پوست ایجاد می کند چند نوع می باشد. یکی.‌نوع شفاف  که پوشش خیلی نازکی ایجاد می کند. شناسایی این نوع به کلمه Transparent و با جمله ای Exuemelyr Sheer  روی فراورده ها توجه کنید این نوع برای افرادی که پوست چرب دارند ولی جوش صورت ندارند. جوش های سرسیاه دارند مناسب می باشد.

 

افرادی که دارای جوش صورت و یا قرمزی صورت هستند باید از فرآورده هایی که پوشش بیشتری ایجاد می کنند وحاجب ترهستند استفاده نمایند. تا این ضایعات معلوم نباشند روی جلد این فراورده ها کلمه ی Transiuoceni و یا جمله Moderaic Comerage  به چشم می خورد افرادی که دارای سکار وآثار بجا مانده از جوش به صورت فرورفتگی  روی پوست باید از فرآورده هایی که پوشش کامل روی پوست ایجاد می کنند استفاده نمایند. برای این فرآورده های قالبی (کرم پودر) مناسب است اما مشکل این فرآورده ها آن است که آرایش غلیظ می کنند و صورت حالت گریم تئاتر به خود می گیرند.

 

افرادی که دچار آکنه ی صورت هستند و تحت درمان پزشک،‌محلول های دارویی استفاده می کنند. می توانند این محلول ها را که در پایه ی آب و یا الکل هستند زیر فرآورده های بدون چربی به کار برند. استفاده از ژل ها یعنی داروهایی که در پایه ی ژل هستند بنزوئیل پراکسید در زیر آرایش،‌کار صحیحی نیست زیرا اولا ژل ها رنگ آرایش را تغییر می دهند. و ثانیا وجود ژل در زیر آرایش نمی گذارد که فراورده های آرایش روی پوست بیفتد در این مورد صحیح آن است که پس از مالیدن ژل صبر کنند تا کاملا خشک و سپس روی آن آرایش نمایند.

 

فرآورده های آرایشی پوست چرب نیز کوتاه یعنی در حدود 1 تا 2 ساعت می باشد و بعد از این مواد آرایشی در منافذ جمع می شوند و از کناره ی آنها پاک می گردند و بدین ترتیب آرایش به هم می خورد.

 

انجام فرآورده های جدیدتری  تحت عنوان فرآورده های مایع بدون چربی  Od free  که قبل از مصرف نیاز به تکان دادن زیاد نداشت و مثل لوسیون های تکانی ترکیب آنها جدا نمی شد.  یکی ، نوع شفاف که پوشش خیلی نازکی ایجاد می کند برای شناسایی به کلمه Transparent و یا جمله Extremely Sheer روی جلد این فراورده برای افرادی که پوست چرب دارند ولی جوش صورت ندارند و یا تنها جوش ساده دارند مناسب می باشد.

 

افرادی که دارای جوش صورت و یا قرمزی صورت هستند باید از فرآورده هایی که پوشش بیشتری می کنندو حاجب تر هستند. استفاده نمایند تا این ضایعات معلوم نباشند روی جلد این کلمه Translucen و یا جمله Moderate coverage  به چشم می خورد.

 

آشکار و آثاربه جا مانده از جوش به صورت فرو رفتگی روی پوست هستند. باید که پوشش کامل روی پوست ایجاد می کنند استفاده نمایند برای این کار کرم پودر مناسب است اما مشکل این فرآورده ها آن است که آرایش غلیظ ایجاد می کند به حالت گریم تئاتر به خود می گیرد.

 

دچار آکنه صورت هستند. و تحت درمان پزشک محلول هایی دارویی مصرف می کنداین محلول ها را که در پایه ی آب و یا الکل هستند زیر فرآورده های آرایشی به خوبی به کار برند. استفاد ه از ژل های یعنی داروهایی که در پایه ژل هستند مثل ژل در زیر آرایش ، کار صحیحی نیست. زیرا اولا ژل ها رنگ آرایش را تغییر می دهند ثانیا وجود ژل در زیر آرایش نمی گذارد که فرآورده های آرایشی  روی پوست راه صحیح آن است که پس از مالیدن ژل صبر کنند تا کاملا خشک شود و سپس ان را آرایش نمایند.

 

پس از مالیدن فرآورده های بدون چربی و یا کم چرب روی پوست بهتر است با انگشت  کمی پودر روی آن بمالید. سپس با فرچه و یا قلم مو زیادی پودر را برطرف کنید استفاده از پودر باعث می شود که چربی پوست توسط پودر گرفته شود و در ضمن دوام آرایش  بیشتر شود.

فرآورده های آرایشی مناسب برای پوست های آکنه ای

 

 افرادی که دچارجوش آکنه در صورت هستند، باید دقت زیادی در انتخاب ترکیبات آرایشی داشته باشند. این افراد غالبا دوست دارند از فرآورده هایی استفاده کنند که پوششی کامل و دوام طولانی داشته باشند و بتوانند جوش ها اسکارها و قرمزی صورت را بپوشانند.

 

از طرفی این گونه فراورده های ترکیباتی در پایه ی چربی هستند که مصرف آنها خود باعث مسدود کردن منافذ پوستی و ایجاد جوش ها و تحریک و التهاب بیشتر خواهد شد.

 

مشکل دیگر این است که استفاده از این فرآورده ها به تنهایی ممکن نیست بلکه باید همراه با یک آرایش کامل یعنی استفاده رژلب  ،‌رژگونه سایه ی چشم و از این قبیل  به کار رود تا همخوانی داشته باشند. البته حل چنین مشکلاتی به آسانی میسر نیست  ولی در صورتی که نکات زیر را رعایت کنید. می توانید با وجود داشتن پوست آکنه ای آرایش دلخواه را نیز انجام دهید.

 

اولین کاری که لازم است انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص پوست و درمان صحیح آکنه می باشد با این وجود مدتی طول می کشد تا درمان های آکنه جواب دهد و در ضمن در صورت عدم رعایت نکات کلیدی زیر، ممکن است درمان آکنه،با شکست مواجه شود.

 

پزشک جهت درمان آنه ممکن است ترکیبات موضعی تجویز نماید. بهترین نوع این ترکیبات مواد محلول در پایه آب یا الکل  و یا حلال دیگر می باشد. این ترکیب ها را می توانید مستقیما روی پوست به کار برید و پس از خشک شدن آرایش را روی آن انجام دهید. در صورتی که ترکیبات درمانی به صورت ژل باشد، باید پس از کاربرد مدتی صبر کنید تا کاملا خشک شود زیرا در غیر این صورت نمی توان روی آن آرایش نمود.

 

فرآورده های آرایشی که به کار می برید  باید بدون چربی  Oil Free  باشد، یعنی همان ترکیباتی که در مورد افراد دارای پوست چرب به کار برده می شود.

 

پس از به کار بردن فرآورده های آرایشی  بدون چربی ،‌بهترین کار استفاده از پودر به منظور پوشش روی آنها می باشد. انجام این کار چند حسن دارد نخست آنکه پودرها باعث جذب چربی می شوند و ترشحات سبومی پوست را برطرف می سازند. دیگر آنکه قدرت پوشانندگی زیادی به آرایش می دهند و با توجه به اینکه فرآورده های بدون چربی نمی توانند پوشش مناسبی ایجاد کنند. استفاده از پودرروی آنها باعث افزایش  این طیف و در نتیجه پوشاندن جوش ها و اسکارهای ناشی از آن می شود و بالاخره آنکه مصرف پودر باعث افزایش دوام و ثبات آرایشی می شود زیرا مانع از پاک شدن مواد آرایشی به علت ترشح به وسیله ی پوست می شود.

 

نوع پودری که مصرف می کنید باید دارای این خصوصیات باشد:

 

نوع فشرده نباشد بلکه از نوع Loose  باشد. پودرهای فشرده دارای چربی بیشتری در ترکیب خود هستند و به همین جهت مناسب نیستند.

 

شفاف Transparent باشند و لابلای ظریف ایجاد نمایند.

 

رنگ پودر با رنگ پوست و آرایش خودهمخوانی داشته باشد.

 

طرز مصرف پودر بدین گونه است با انگشت روی آارایش زیرین بمالید و مدتی آن را ماساژ دهید به طوری که کاملا به آرایش بچسبد این کار باعث افزایش دوام و کنترل بهتر چربی می شود این کار را چندین بار تکرار کنید تا آرایش کاملا از پودر اشباع شود سپس با استفاده از فرچه یا قلم مو زیادی پودر را از صورت پاک کنید.

 

در قسمت هایی در صورت که  آکنه ای زیاد است باید آرایش چند لایه انجام دهید بدین صورت که ابتدا فرآورده های آرایشی چربی و سپس روی آن پودر بمالید و مدتی صبر کنید تا خشک شود مجدد یک لایه فرآورده ی آرایشی بمالید و روی آن پور بریزید و این کار را آنقدر تکرار کنید تا پوشش کامل ایجاد شود.

 

هنگام استفاده از فرآورده های ارایشی رنگی نظیر رژ گونه باید از انواع پودری استفاده کنید نه از نوع کرم همچنین در صورت استفاده از ترکیبات برنز کننده ی پوست باید ازنوع ژل استفاده نمایید نه ازنوع کرم.

 

برخی از مواد موجود در فرآورده های آرایشی، کمدوژن و یا به عبارتی جوش زا هستند و باعث تشدید آکنه می شوند. این مساله تا حدودی به خصوصیات فردی پوست هرکس مرتبط است و با تجربه می توان چنین موادی را شناخت بنابراین  در صورتی که پس از مصرف یک نوع فرآورده ی آرایشی مشاهده می کنید که جوش نیز می شود و از آن اجتناب نمایید. ممکن است افزایش جوش را بلافاصله پس از مصرف فرآورده های آرایشی  نبینید بلکه حتی بعد از یک هفته مشاهده کنید. به همین جهت همیشه باید این مساله را در نظر داشته باشید.

فرآورده های آرایشی مناسب برای پوست معمولی

 

 افرادی که پوست معمولی دارند جوش نیز نمی زنند اغلب فراورده های ارایشی را می توانند مصرف نمایند. آرایش مناسب برای این افراد

 

آرایش با پرداخت نیمه مات است چرا که چربی صورت آنها زیاد از حد نمی باشد و استفاده از پرداخت مات باعث می شود که صورت آنها حالت پودر زده پیدا کند.

 

بهترین نوع فرآورده های آرایشی  برای پوست های معمولی ترکیبات چربی و در پایه ی آب می باشد چرا که پوشش خوبی ایجاد می کنند کاربرد انها راحت است فرصت کافی برای دستکاری و پرداخت آنها وجود دارد و دوام نسبتا طولانی نیز دارند.

 

اگر پوست صورت بدون عیب باشد و فقط بخواهیم رنگ بزنیم. استفاده از فرآورده های رنگ با پوشش کم که فقط یک لایه نازک روی پوست به وجود می آورند مناسب است اما اگر پوست دارای لک باشد و یا عروق گشاد سطحی روی آن باشد بهتر است از فرآورده هایی با پوشش ضخیم تر استفاده شود البته چنانچه  بعدا نیز اشاره خواهیم کرد خانم های مسن که دارای چین وچروک صورت هستند و پوستشان معمولی است. از یک پوشش متوسط Moderalc استفاده نمایند.

فرآورده های آرایشی مناسب برای پوست خشک

 

 چنانچه می دانید افرادی که پوست خشک دارند باید از فراورده هایی استفاده کنند که در تمام طول روز حالت مرطوب کنندگی داشته باشند و رطوبت پوست را حفظ نمایند در این مورد هم ترکیبات در پایه ی چربی و یا ترکیباتی  چربی در پایه ی آاب  که دارای چربی زیادی باشند. مناسبت می باشد وجود چربی باعث می شود که این ترکیبات حالت براق یا حداقل نیمه مات پیدا کنند. این ترکیبات به راحتی مالیده می شوند. فرصت زیادی جهت دستکاری و پرداخت آنها وجود دارد دوام طولانی دارند و در ضمن پوشش خوبی نیز ایجاد می کنند.

 

خانم های جوانی که دارای پوست خشک هستند اغلب ترجیح می دهند از یک آرایش نیمه مات با پوشش متوسط استفاده کنند. اگر کسی بخواهد آرایش خود را مات نماید می تواند کمی پودر روی آرایش بمالد.

 

خانم های مسن باید طوری آارایش کنند که ضمن اینکه پوشش خوبی ایجاد می کند،‌باعث مشخص تر شدن چروک ها نشود . با توجه به اینکه کرم های مرطوب کننده داخل چین ها نفوذ می کنند و چروک ها را بیشتر نشان می دهند به نظر نمی رسد که جهت چنین افرادی مناسب باشند و بهتر است از پودرها که به داخل چین ها نفوذ نمی کنند. استفاده کنند. در این مورد بعد بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

افرادی که پوست بسیار خشک دارند بهتر است از فراورده های آرایشی از نوع سافل Souffk  استفاده کنند. این ترکیبات در واقع کرم هایی هستند که هم زده شده و پف کرده اند و علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی زیادی که دارند بسیار زیبا و جذاب می باشد اما برای افراد مسن که پوست چروکی دارند می تواند باعث مشخص شدن چروک ها شود.

 

راه دیگر برای افرادی که پوست بسیار خشک دارند آن است که در زیر آرایش یک کرم با خاصیت مرطوب کنندگی قوی استفاده نمایند و سپس روی آن با موادی که خاصیت مرطوب کنندگی کمی دارند آرایش کند.

فرآورده های ارایشی مناسب برای پوست های مختلط

 

 شاید بتوان گفت پوست مختلط  بیشترین نوع پوستی است که مشاهده می شود انتخاب فرآورده های مناسب برای این نوع پوست نیاز به دقت و آگاهی زیادی دارد این نوع پوست بیشتر در خانم های بین 25 تا 45 ساله مشاهده می شود که به علت وجود غدد چربی بیشتر و فعال تر در ناحیه ی مرکز صورت یعنی قسمت میانی پیشانی، بینی و قسمت های داخل گونه ها، پوستی چرب دارند. در بعضی افراد اطراف دهان ومیانه ی چانه نیز همین حالت را دارد. نواحی محیطی صورت،‌پوستی خشک دارد. این افراد معمولا در سنین بعد از بلوغ دچار جوش آکنه نیز می شوند که اغلب در زمان های تخمک گذاری و قاعدگی شدیتر می شود. با توجه به اینکه این افراد دو نوع پوست متضاد دارند هر فرآورده ای که برای یک قسمت مناسب باشد برای قسمت دیگر نامناسب خواهد بود. یعنی اگر فرآورده های مخصوص پوست چرب استفاده کند قسمت های محیطی صورت را خشکتر می نمایند و اگر فراورده های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنند پوست چرب را بدتر می کند و جوش اکنه را شدیدتر می سازد.

 

تاکنون فرآورده ای ساخته  نشده است که بتواند برای هر دو قسمت مناسب باشد و ادعای برخی از شرکت ها در این مورد صحت ندارد . بنابراین، بهترین راه کنترل  این مساله است.

فراورده های آرایشی برای افراد مسن

 

 با افزایش سن ، تغییرات مختلفی در پوست ایجاد می شود. پوست افتاده و آویزان می شود چین و چروک های متعددی روی پوست به وجود می آید.  رنگ پوست حالت یکنواختی خود را از دست می دهد و قسمت هایی از آن کم رنگ تر می شوند تکه های مختلفی چه در اثر نور آفتاب و چه به واسطه ی افزایش سن، روی پوست به خصوص صورت به وجود می آیند. به علت کاهش فعالیت غدد چربی ، پوست خشک می شود و مشکلات متعددی دیگری که همگی نشانگر گذشت  دوران جوانی و پر پر شدگان گل زندگانی می باشد پدید می آید.

 

چنین سالیانی در انتظار همه ی ما می باشد و روزگاری نه چندان دور خود را در چنین وضعیتی خواهیم یافت. این دوران را نباید کاملا سرد و بی روح احساس کنیم و تحقیقات علمی نشان داده است. که حفظ زیبایی  و برخورداری از ظاهری آراسته ،‌باعث کاهش بیماری های جسمی و روحی در این سنین می گردد به همین جهت انجام ارایش متناسب با سن ،‌درهمه خانم هایی که وارد دوران سالخوردگی می شوند. می تواند سرزندگی و احساس جوانی را در آنها پایدار نگه دارد.

 

افراد مسن باید در هنگام آرایش  چندمورد  را مد نظر قرار دهند.

 

از به کار بردن رنگ های تند و زننده اجتناب نمایند. مثلا استفاده از رژگونه نارنجی، روشن،‌سایه ی چشم آبی  و یا رنگ هایی که تفاوت زیادی بین صورت و گردن ایجاد می کنند .باعث می شود تاچهره حالت تصنعی بگیرد. درواقع رعایت سادگی موفقیت  در آرایش سالمندان می باشد در سنین بالا پوست خشک می شود و به همین جهت باید از فراورده هایی استفاده شود که رطوبت  پوست را حفظ نماید و بنابراین کاربرد ترکیباتی مانند پودرها که چربی جذب می کنند. به طور مستقیم روی پوست صحیح نمی باشد به خصوص پودرهایی که حاوی مقدار زیادی اکسید روی و کربنات منیزیم هستند به علت اثرات خشک کنندگی زیادی دارند بهتر است استفاده نشوند. از طرفی کاربرد مقدار زیادی کره زیر ساز باعث می شود که این مواد لابه لای چین ها بروند و آنها را بیشتر نشان دهند. پس مهارت فرد در انجام آرایش اهمیت زیادی دارد.

 

فراورده های آرایشی مورد استفاده سالخوردگان باید پوشش بیشتری داشته باشد تا عیوب زیرین را به خوبی بپوشاند. در این مورد استفاده از ترکیباتی که مقدار زیادی دی اکسید نیتانیوم  دارند. مفید می باشد بهتر آن است که قبل از آرایش ، ابتدا خال های و لکه های قهوه ای و سیاه را به ترکیبات استیک (Stick)  که قبلا در مورد آنها توضیح داده شده بپوشانند و سپس مواد آرایشی بر روی آن به کار برند

 

در مورد آرایش قسمت های مختلف صورت مثل سایه چشم و آرایش لب برای سالمندان در بخش های بعدی توضیح داده خواهد شد.

آرایش روز و شب

 

 آرایش  روز باید تا آنجا که ممکن است ساده و به رنگ پوست نزدیک تر باشد آئینه رنگ پوست صورت در همه جا یکنواخت نیست و مثلا بینی و گونه ها قرمز از پیشانی و چانه است. به هر حال رنگ ارایش را باید با رنگ فک تحتانی هماهنگ نمود زیرا در این قسمت است که آرایش  تمام می شود و باید رنگ آن و پوست گردن دو رنگ نباشد. در صورتی که کسی آرایشی انتخاب کند که با رنگ او هماهنگی نداشته باشد در زیر فک یک خط واضح بین پوست چهره و گردن بوجودمی اید.

 

انتخاب فرآورده های آرایشی باید در نور طبیعی  انجام شود همانطور که آرایش را باید در کنار پنجره و در نور طبیعی انجام داد. هیچگاه نوع ماده ای آرایشی را که می خواهید خریداری نمایید درون مغازه و در نور مصنوعی انتخاب نکنید . نورهای پروژکتور و مهتابی که در فروشگاه ها وجود دارد باعث درک غلط  از رنگ ها می شود و انسان را در انتخاب رنگ دچار اشتباه می سازد.

 

فصول سال نیز تا اندازه ای در انتخاب نوع فرآورده های آرایشی نقش دارد. در فصل زمستان که هوا تاریک تر است بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود. و در فصل تابستان که هوا آفتابی و روشن تر است از رنگ های کدرتر استفاده گردد.

 

در مورد آرایش  شب معمولا از آرایش  غلیظ تری استفاده می شود. این آرایش که جهت حضور در مجالس شبانه و در نور مصنوعی است باید کنتراست رنگی بیشتری نسبت به آرایش روز داشته باشد. و در این مورد می توان از رنگ های شادتر استفاده نمود و بهتر است آرایش را در نور همان مکانی که قرار است مهمانی برگزار نمود و یا نور محلی مشابه آن انجام دهد.

شیوه ی مالیدن فراورده های آرایشی

 

به طور کلی  مواد آرایشی  را باید با انگشت به صورت مالید. برای این کار، ابتدا مقداری ماده ی ارایشی قسمت های مختلف صورت مانند پیشانی، بینی، گونه ها و چانه می گذاریم و سپس به وسیله ی انگشت با حرکت دورانی، روی صورت ماساژ می دهیم و این کار را روی تمام صورت از جمله لب ها انجام می دهیم. به طوری که کاملا روی تمام چهره پخش می شود.

 

پس از پایان این کار با استفاده از یک اسفنج  از بالا به پایین روی صورت می کشیم به طوری که ذرات اضافی از روی پوست پاک شوند و موهای کرکی نیز صاف گردند مواد آرایشی اساسی را روی پلک ها نیز می مالیم و هیچ جای صورت را خالی نمی گذاریم.

 

پس از مالدین مدتی صبرمی کنیم تا آرایش کاملا خشک شود و سپس کارهای اضافی نظیر  مالیدن مواد آرایشی رنگی، رژلب سایه چشم خط لب و مداد ابرو را روی آن انجام می دهیم.

 

در صورتی که بخواهیم لایه ضخیم تری با پوشش  بیشتری ایجاد شود چند بار این کار را تکرار می کنیم در مورد انواع مواد آرایشی که قبلا توضیح دادیم فقط کرم پودر و با فراورده های قالبی را با استفاده از یک قلم مو و یا  آرایشی روی پوست می کشیم و بقیه را با انگشت  می مالیم تا از هدر رفتن مواد آرایشی به علت آغشته شدن با وسایل خودداری کنیم.

عوارض جانبی مواد آرایشی

 

 مطمئنا شما به دنبال یک فرآورده آرایشی می گردید که هیچ عارضه ی جانبی در پی نداشته باشد یعنی پوست تحریک نکند آلرژی ایجاد ننماید باعث جوش زدن نشود و...

 

راستش را بخواهید هنوز چنین ماده ای در این دنیای مادی ساخته نشده است و شاید بتواند آن را در بهشت پیدا نمود. حتی آب خالی که خود قسمت عمده وزن ما را تشکیل می دهد می تواند برای پوست خشک تحریک کننده باشد. بنابراین شما هر فراورده ای را در نظر بگیرید می تواند حداقل برای عده ای از مصرف کنندگان مشکل زا باشد هر چند برخی مواد بیشتر و برخی کمتر، چنین عوارضی را در پی دارند.

جوش زایی

 

 اغلب موادی که در ترکیب فرآورده های آرایشی به کار می روند می تواند جوش زا باشند. یعنی باعث ایجاد آکنه بتواند این آکنه می تواند در مراحل اولیه باشد که به صورت دانه های سر سفید و با سر سیاه  باشد و یا به صورت جوش های چرکی و عمیق.

 

هرچند برخی مواد، خاصیت جوش زایی  بیشتری دارند ولی هر نوع فرآورده های بالقوه می تواند عده ای جوش زا باشد پس نمی توان گف که فرآورده  ای  به هیچ وجه جوش زا نیست و چنین ادعایی که برخی از شرکت ها در مورد فرآورده ی خود دارند صحیح نمی باشند.

 

بنابراین برای اینکه متوجه شوید آیا فلان فراورده روی صورت شما ایجاد جوش می کند یا نه . باید آن را امتحان کنید البته هر چند مورد زیادی از ایجاد اکنه در اثر مواد آرایشی مشاهده می شود در مجموع با در نظر گرفتن وسعت مواد آرایشی مورد استفاده باید گفت که این عارضه نادر می باشد باید توجه داشت که برخی مواد ممکن است ایجاد کمدون بکنند ولی ایجاد جوش چربی نکنند. و برعکس  آن هم صادق می باشد بنابراین فرایند کمد و ژن و فرایند  آکنه ژنی دو موضوع تقریبا مجزا می باشند.

تحریک کنندگی

 

 یکی دیگر از عوارض  فرآورده های آرایشی. ایجاد تحریک پوستی است . مواد آرایشی برای ساعت ها در تماس ،‌با پوست باقی بمانند.  و برخی از مواد موجود در آن می تواند باعث تحریک پوست های حساس شود در صورتی که سطح پوست قبلا آسیب دیده باشد این تحریک می تواند شدیدتر باشد. مثلا ممکن است خانمی یک فرآورده را صبح روی صورتش بمالد و احساس سوزش نکند و بعدازظهر  پس از اصلاح کردن،‌همان فرآورده ها را مجددا روی صورت بمالد و احساس سوزش کند.

 

میزان تحریک کنندگی یک ماده بستگی به غلظت ماده ی تحریک کننده و مدت تماس با پوست در صورتی که شخص احساس کند در اثر مصرف برخی مواد آرایشی پوستش دچار مشکل می شود باید در صدد شناسایی آن براید و آن را از آرایش  خود حذف کند.

 

حساسیت زایی

 

 ایجاد حساسیت و یا آلرژی در اثر مصرف فرآورده های آرایشی  از دیگر عوارض جانبی بین مواد می باشد  هر چند این عارضه نادر است اما افرادی که نسبت به ماده ی خاص موجود در ترکیب یک فراورده آلرژی داشته باشند با کاربرد آن دچار عوارضی نظیر قرمزی، خارش و سوزش و حتی تاول روی پوست می شوند. خاصیت آلرژی زایی یک فراورده با تجربه ی شخص مصرف کننده قابل شناسایی می باشد و تنها راه حل آن عدم مصرف مجدد آن ماده می باشد.

 

ممکن است شخص مدت ها به یک فرآورده  حساسیت نداشته باشد و آن را بدون هیچ مشکلی مصرف نماید ولی بعد از آن دچار حساسیت شده نتواند آن را مصرف نماید بنابراین سابقه ی مصرف یک فراورده دلیل بر عدم ایجاد آلرژی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد