مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

عامل نرم افزاری چیست ؟

عامل نرم افزاری چیست ؟


در علم کامپیوتر، software agentها قسمتی از یک نرم افزار هستند که به منظور کمک به یک کاربر یا نرم افزار دیگر در چارچوب روابط واسطه ای کار می کنند. در واقع کاربران به agentها همانند یک واسطه (گماشته)، قدرت تصمیم گیری در مورد این که در هر زمان چه اقدامی باید صورت بگیرد را واگذار می کنند. یعنی همان طور که برای خرید یک خانه با رجوع به یک واسطه، کلیه ی اختیارات مربوط به تحقیق، بررسی، مقایسه مشتریان و ... را تا خرید به آن واسطه تفویض می کنیم، در این جا نیز در یک زمینه ی خاص کلیه ی اختیارات فوق را به یک agent می دهیم. فقط باید مدنظر داشته باشیم که وظیفه ی agentها در اکثر اوقات تا مرحله ی تصمیم گیری نهایی می باشد و تصمیم این که در بین آلترناتیوهای نهایی کدام را انتخاب کنیم به عهده ی خود کاربر است. هدف از این برنامه ها، سهولت کشف اطلاعات در اینترنت و جایگزینی انسان در این فرآیند طولانی به وجود آوردن دانش است.

Software agentها برای اولین بار با هدف ایجاد شیوه ای راحت و مطمئن برای انجام خودکار کارهایی به نیابت از کاربر بوجود آمد. تعاریف بسیاری از agentها شده است که تمامی آنها شامل خصوصیات زیر هستند:

    * ماندگاری: انجام مستمر وظایف محول شده و گرفتن تصمیمات مربوط به این که چه زمانی باید عکس العمل نشان دهد.

    * خودکار بودن: انجام خودکار عملیات فوق: انتخاب وظایف، تخصیص میزان اهمیت (prioritization)، رفتار هدف مدارانه، تصمیم گیری بدون دخالت انسان.

    * توانایی های اجتماعی: داشتن قدرت کار کردن دست جمعی و برقراری ارتباط و انجام همکاری با سایرین در هنگام انجام یک مسئولیت.

    * واکنش پذیری: داشتن توانایی درک نسبی مفاهیمی که برای آن ها کار می کنند و واکنش می دهند.

در این قسمت چند مثال از agentها را ذکر می کنیم تا در حین آن نحوه کمک رسانی آن ها به کاربران را توضیح دهیم: Agentهای خریدار: این نرم افزارها به کاربران اینترنتی در پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیازشان کمک می کنند. به طور مثال زمانی که فردی برای خرید محصولی به سایت eBay می رود، در پایین صفحه لیستی از محصولات است که دیگر خریدارانی که به دنبال آن محصول بودند، به آن ها نیز توجه داشته اند. انجام این عمل به این دلیل است که اعتقاد بر این است که سلیقه ی کاربران به صورت نسبی به هم شبیه است و آنها به دنبال محصولات مشابهی هستند. به این تکن.ل.ژی که با کمک agentها امکان پذیر است، collaborative filtering می گویند. Agentهای کاربر: این agentها به منظور انجام کارهای کاربر به طور اتوماتیک به وجود آمده اند. مثلا بعضی از این agentها ایمیل های کاربران را با توجه به نوع درخواستشان طبقه بندی و مرتب می کنند. (مثلا agentی به نام newshub) یا بعضی دیگر از این agentها اتوماتیک با کمک اطلاعات ذخیره شده ی کاربر، فرم های اینترنتی را پر می کنند. (مثلا Agentی به نام Form Filler bot) - Agentهای مراقبتی و نظارتی: این agentها برای نظارت و تهیه ی گزارش از نحوه ی عملکرد یکی از تجهیزات که معمولا سیستم های کامپیوتری هستند به کار می رود. به طور مثال agentهایی که سطح موجودی کارخانه ها را ثبت می کنند، بر روی قیمت های رقبا نظارت می کنند و یا بر روند بازار بورس ناضر هستند و گزارشاتی برای افراد می دهند. Agentهای داده کاوی: این agent که یکی از پرکاربردترین Agentهاست از تکنولوژی اطلاعات استفاده می کند تا روندها و الگوهای مختلف را از روی منابع متعدد اطلاعات کشف کند. کاربر با استفاده از این agentها می تواند داده های موجود را به شیوه ی مورد نظرش مرتب کند تا هر اطلاعاتی که می خواهد بیابد. مثالی از این نوع agentها، Agentهایی هستند که شرایط بازار را دائما بررسی می کنند و آن شرایط را به کاربر یا کارخانه گزارش می دهند تا کاربر یا کارخانه بتواند با توجه به آن ها تصمیمات صحیح بگیرد.

    * Agentهای هوشمند

    * Agentهای مربوط به موتورهای جستجو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد