مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

زبان‌های برنامه‌نویسی ساخت‌یافته چیست ؟

زبان‌های برنامه‌نویسی ساخت‌یافته چیست ؟


زبانهای برنامه‌نویسی ساخت‌یافته زبانهایی هستند که در آن برنامه‌نویسی قدمها و روالهایی را که لازم است تا برنامه به جواب برسد، مشخص می‌کند. در این روش از برنامه نویسی، انجام یک روال به روالهای کوچک‌تر تقسیم می‌شود و به این ترتیب یک برنامه با شکسته شده به ریز برنامهای کوچک‌تر سعی می‌کند تا عملکرد مد نظر را پیدا سازی کند.

 

برخی از زبانهای ساخت یافته:

    * پاسکال

    * سی

    * بیسیک

 

مثال

به عنوان مثال برای نوشتن برنامه‌ای که قرار است اطلاعات نمرات یک محصل را بگیرد و کارنامه آن را چاپ کند، زیر روالهای زیر لازم است:

    * زیر روالی ای برای خواندن اطلاعات ورودی

    * زیر روالی ای برای جمع اطلاعات ورودی و محاسبه معدل

    * زیر روالی برای چاپ اطلاعات به صورت یک جدول

    * زیر روالی برای اتصال به چاپگر و چاپ گزارش

هر زیر روال آنقدر کوچک می‌شود که برنامه نویس بتواند راحتتر کار کردن آن را درک کند ( هر زیر روال معمولاً 30 خط برنامه نویسی است) به این ترتیب برنامه نویس با نوشتن هر زیر روال بخشی از سیستم را تولید می‌کند و برنامه نویسان مختلف میتوانند بر روی زیر روالهای مختلف کار کنند تا در نهایت به اضافه نمودن آنها به یکدیگر برنامه نهایی ساخته شود.

در زبانهای ساختار یافته توابع کتابخانه ای فراوانی وجود دارند که سعی می‌کنند به برنامه نویس در برخی از رواله کمک کنند، مثلاً برای چاپ در مثال فوق، توابع کتابخانه‌ای برای سهولت انجام کار در این زیر روال، در زبان پاسکال، وجود دارد.

نسل بعدی این زبانهای برنامه نویسی زبانهای برنامه نویسی شی‌گرا میباشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد