مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

خدمات وب چیست ؟

خدمات وب چیست ؟


با کمک فن‌آوری خدمات وب (Web services) می‌شود سرویس‌ها و خدمتهای گوناگون را در روی اینترنت پراکنده کرد. منظور از خدمت، واحدی کوچک یا بزرگ از نرم‌افزار آماده به کار است که می‌تواند کار یا خدمتی را برای مشترکان خود انجام دهد.

 

تاریخچه

در دههٔ 1980 میلادی، با پیدایش شبکه‌های رایانه‌ای (computer networks) نوعی تازه از محاسبات به نام محاسبات توزیع‌شده (distributed computing) معمول گردید. در این شیوهٔ نو، سازمانهای بزرگ (enterprises) قادر گردیدند هم داده‌ها و هم پایگاه‌ داده‌های (دادگان‌ها) خود را به پاره‌های کوچک‌تر بخش کرده و در روی شبکه‌ای که ما بین نقاط مختلف برقرار بود، توزیع نمایند. طرّاحی، ساخت، و نگهداری چنین سامانه‌های پیچیده‌ای، تنها با پذیرش دشواری‌های فراوان در آن دوران امکان‌پذیر می‌شد. بیشترین چالشها، از ناحیهٔ عدم وجود برنامه‌های کامپیوتری شئ‌گرا (object oriented) و بسیار بلند تراز (very high level) همچون جاوا و بخصوص سکّوی بلند ترازتر آن یعنی J2EE درآن روزگار بود. هر چند فرایند توزیع محاسبات بر روی شبکه‌ها با ورود به دهه 1990 آسانتر شد، پیچیدگی زیاد اینگونه سامانه‌ها حل نهایی مشکلات وپیشرفتهای اساسی را ناممکن کرده بود. به عنوان شواهد این مدعا می‌توان به چالشهای وراء تحمل در اجرای روشهایی همچون CORBA، RMI و DCOM اشاره نمود. حل گسترش‌پذیر (scalable) اینگونه مسایل مهندسی با ورود فن آوری XML به صحنه محاسبات نو، با نویدها و امیدهای تازه‌ای همراه گردید.

خدمات وب به بسیاری از شاخه‌های دیگر در اینترنت مدرن مربوط است که بدون شرح کوتاهی از هریک ادامه مطلب نا ممکن است. برخی از زمینه‌های مربوطه عبارت اند از:

وب معانی گرا

آینده اینترنت کنونی را باید در وب معنی گرا دانست. وب کنونی برای استفاده کاربران انسانی‌ست، ولی اینترنت جدید فضایی‌ست جهت همکاری‌های دو سره و چندسره انسان - انسان، انسان - ماشین، و بالاخره ماشین - ماشین و هر ترکیبی از اینها، به هر تعداد، و ازهر کجای عالم. خدمات وب تنها گامی ست اولیه در این سو.

 

مهندسی دانش

از آنجا که علوم رایانه را باید تلاشی همه جا گیر در راستای ماشینی کردن توان اندیشه گری در نوع انسان دانست، به زودی دانسته‌های بشر در هر یک از زمینه ها آنقدر عظیم خواهد شد که تنها و تنها خود ماشین قادر به یادگیری و استفاده از آنهمه علم خواهد بود. این امر را می‌شود انگیزه اصلی در مهندسی دانش دانست.

 

میزبانی صفحات وب

میزبانی در واقع فضای مورد نیاز شما را برای ساخت وب‌گاه در اختیار شما قرار می‌‌دهد.

 

مزایای مربوط به خدمات وب

بزرگ‌ترین مزیت روش نو از ناحیهٔ حضور اکس‌ام‌ال در اکثر ساختار‌های مربوط به خدمات وب می‌‌آید. نیاز به آنهمه اکس‌ام‌ال به خاطر غلبه بر عدم مقیاس‌پذیری (scalability) شیوه‌های پیشین در مهندسی و ساخت اینترت است. از آنجا که اکس‌ام‌ال متن گراست text-based، شمه‌ای از نرمی و انعطاف پزیری شگفت آوری که در زبان انسان موجود است با سختی و شکنندگی روشهای ماشینی ترکیب شده و ما را به ساخت سامانه‌های بسیار گسترش‌پذیر توانا می‌‌گرداند.

 

استاندارد های خدمات وب

پروتکل دسترسی آسان به اشیاء (SOAP)

بر اساس پروتکل دستیابی آسان به اشیاء است که تمامی خدمات وب به گردش در می‌‌آید. منظور از پروتکل، مجموعه شرح قواعد و فرمت های مربوط به ارسال پیامهای مخابراتی از یک ماشین به ماشین دیگر است. SOAP پروتکل ساده‌ای ست که به منظور سازگاری (compatibility) با سکو های (platforms) مختلف و نیز سیستم‌های عامل (operating systems) گوناگون نوشته شده است. هدف اساسی این پروتکل را باید امکان پذیری مخابرات ماشین به ماشین در محیط های محاسباتی نامتجانس (heterogeneous) ذکر کرد.

 

زبان توصیف خدمات وب (WSDL)

هر چه بیشتر پرتکل‌های مخابراتی و فرمت پیامها بر روی وب به سمت استاندارد شدن پیش می‌رود، امکان و اهمیت توصیف مخابرات و امور تبادل یافته، به شیوه‌های ساختارپذیر (structured) نیز فزونی می‌‌یابد. زبان توصیف خدمات وب درست به منظور برآورده نمودن همین نیاز ابداع گردیده است، و این مهم را با تعریف یک گرامر اکس‌ام‌ال انجام می‌‌دهد. این گرامر به خصوص، خدمات موجود در شبکه را به صورت مجموعه‌هایی از نقاط پایانی مخابراتی بیان می‌‌نماید که قادرند به تبادل پیام های مخابراتی بپردازند مبادرت ورزند.

 

شرح، کشف، و یکپارچه‌سازی فراگیر (UDDI)

به وسیله فناوری شرح، کشف، و یکپارچه‌سازی فراگیر (Universal Description, Discovery, and Integration) می‌توان به انتشار و نیز جستجوی خدمات وب اقدام کرد. این فناوری، خدمات وب را سامان داده، و پس از شرح آن ها، اطلاعات بدست آمده را در یک جایگاه مرکزی قرار می‌دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد