مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

روزهای ابری‌ دلتنگ‌ترینم‌

روزهای ابری‌ دلتنگ‌ترینم‌


افراد در روز‌های ابری بیشتر احساس دلتنگی و ناراحتی می‌کنند و علت آن نیز تاثیر مثبت نور بر سیستم روحی و عصبی انسان است.

در طول روز و با دیدن نور ترشح هورمون ملاتونین کاهش می‌یابد و به تولید انرژی و داشتن احساس بهتر در افراد کمک می‌کند. در صورتی که این هورمون در شب‌ها بیشتر تولید شده و دوام آن نیز بیشتر است و موجب تضعیف شادابی بویژه در افراد افسرده می‌شود.

در گذشته برخی افراد تصور می‌کردند که وقتی ناراحت یا غمگین هستند باید به جایی تاریک بروند تا با خود خلوت کنند و حالشان بهتر شود. در صورتی که امروزه بررسی‌ها نشان می‌دهند که تاریکی به دوام احساس غم کمک می‌کند.اخیرا در میان مباحث روان‌شناسی بحث <نور درمانی> نیز بسیار مورد توجه عده‌ای از کارشناسان قرار گرفته است.

بسیاری از بیماران روحی با قرار گرفتن روزانه 30 تا 45 دقیقه در معرض نور طبیعی خورشید یا نورهای مصنوعی شبیه به آن وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. 

فرضیه‌ای نیز به وجود آمده مبنی بر این‌که از آنجایی که در فصول بهار و تابستان روزها بلندتر است و افراد بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند احساس غمگینی و افسردگی نیز کمتر است. اما با شروع فصل پاییز و زمستان و کوتاه‌تر شدن روزها افسردگی بسیاری از افراد نیز تشدید می‌شود. و از طرفی در مناطق قطبی نیز افسردگی به مراتب بیشتر از کشورهای استوایی و دارای آفتاب تابان است.

 

منبع : چهار دیواری ضمیمه جام جم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد