مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

پست الکترونیکی (ایمیل) چیست ؟

پست الکترونیکی (ایمیل) چیست ؟


پست الکترونیکی، ایمیل یا رایانامه (در انگلیسی: e-mail مخفف Electronical Mail)، نامه‌ای الکترونیکی است که با رایانه فرستاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اینترنت ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی است، نامه الکترونیکی پرونده‌ای است که از طریق شبکهٔ اینترنت برای مخاطبی که دارای نشانی پست الکترونیکی است، ارسال می‌شود. نشانی پست الکترونیکی برای نمونه به صورت زیر است :

 

mehdi@wikipedia.ir

 

پسوند ir یعنی این نشانی در ایران ثبت شده است. از سایر این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

   1. وند com: تجارتی و بازرگانی (someone@yahoo.com).

   2. وند net: کسب و کارهای استفاده کننده شبکه‌های رایانه‌ای.

   3. وند org: سازمان‌ها.

 

          (این وندها و مفاهیم آن برای وب‌گاه‌ها هم معتبر است).

در آدرس مشخص شدهٔ بالا، نام دامنه wikipedia است و در ایران ثبت شده است. پیش از نشانه @ واژه mehdi قرار دارد که شناسه کاربر است که در اینجا بر حسب نام شخصی به اسم "مهدی" انتخاب شده‌است.

برای ارسال و دریافت پست الکترونیک نرم‌افزارهای متنوعی متداول است از جمله Outlook Express که تحت ویندوز است و همچنین نرم افزار Evolution یا Kmail که تحت سیستم عامل لینوکس عمل می‌کند. برای نمونه اگر شما دارای یک شناسه کاربری روی شبکه اینترنت باشید و برایتان یک ایمیل ارسال شده باشد، این ایمیل روی دستگاه کارگزار شبکه‌ای که به آن متصل هستید باقی می‌‌ماند تا شما به شبکه وصل شوید، سپس با پیغام ((نامهٔ تازه)) مواجه می‌‌شوید که می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای مورد استفاده خود آن را بخوانید و به آن پاسخ دهید. هم اکنون در دنیا یک چهارم استفاده کنندگان از اینترنت، حداقل یک ایمیل دارند.

 

 

پست الکترونیکی,@,الکترونیک,دامنه,زبان انگلیسی,شبکه,لینوکس,نرم‌افزار,ویندوز,کاربر,کارگزار

پرولوگ چیست ؟

پرولوگ (مخفف عبارت «برنامه‌نویسی منطقی» به زبان فرانسوی) یک زبان برنامه‌نویسی رایانه است که برای برنامه‌نویسی منطقی به کار می‌رود. در این زبان که در حوالی ۱۹۷۰ میلادی اختراع شده است، بر خلاف اکثر زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی رایانه، به جای دستورالعمل‌های امری از دانسته‌ها و قواعد منطقی برای حل مسئله استفاده می‌شود.

زبان پرولوگ عموماً در حیطهٔ هوش مصنوعی (بالاخص برای پردازش زبان‌های طبیعی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرولوگ در سال 1972 در دانشگاه مارسی و توسط Alain Colmerauer و همکاران ابداع شد. پرولوگ مخففی برای “PROgrammation en LOGique” یا «برنامه‌نویسی منطقی » می باشد. مستندات اولیه در زمینه پرولوگ همگی به زبان فرانسه هستند. پس از مدتی در گوشه و کنار دنیا مخصوصاً در اروپا و ژاپن زبان پرولوگ طرفدارانی پیدا کرد. گروهی که پرولوگ را ساختند اساساً یک گروه تحقیقاتی برای پردازش زبان‌های طبیعی برای زبان فرانسه بودند. پرولوگ یک زبان سطح بالا محسوب می شود. بر خلاف اکثر زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی رایانه، به جای دستورالعمل‌های امری از دانسته‌ها و قواعد منطقی برای حل مسئله استفاده می‌شود. به طور کلی پرولوگ بر روی دو بنیان ریاضی یکسان سازی به صورت انطباق الگو و جستجو به صورت پیمایش به عقب بنا شده است. ادعا شده است که به طور متوسط 55 الی 70 درصد زمان اجرای برنامه های به زبان پرولوگ مربوط به یکسان سازی می شود. اصل مشهور Kowalski می گوید که الگوریتم از کنترل و منطق تشکیل شده است. هر الگوریتم دو قسمت دارد: یک توصیف منطقی و یک شرح از چگونگی اجرای این توصیف. یک برنامه نویس منطقی خصوصیات جواب را بیان می کند، اما کنترل را به سطح زیرین می سپارد. به وضوح این نوع از برنامه نویسی یک سطح بالاتر از برنامه نویسی های دستوری چون C و یا پاسکال است، که در آنها برنامه نویس بایستی خود را درگیر مسائل اجرایی عبارات کند. منطق محاسباتی نیز حول و حوش این گونه مباحث می گردد. زبان پرولوگ عموماً در حوزه هوش مصنوعی و بالاخص برای پردازش زبان‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد