مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

تجارت الکترونیک چیست ؟

تجارت الکترونیک چیست ؟


تجارت به معنی عرضه هرگونه کالا برای خریدار می‌‌باشد. با شروع دهه ۹۰ میلادی تجارت با توجه به رشد روزافزون کامپیوتر و اینترنت حالتی جدید به خود گرفت. تجارت الکترونیک یا Electronic Commerce  به فرایند خرید، فروش، ارائه خدمات، در یک سیستم الکترونیکی مثل اینترنت یا شبکه های کامپیوتری گفته می شود.

در سال 1994 تجارت الکترونیک به طور کامل معرفی شد، و بسیاری از کارشناسان تجارت الکترونیک را بخش بزرگ اقتصادی آینده عنوان نمودند. با این حال 4 سال تا ایجاد امنیت معطل شد و در سال 1998 با ایجاد پروتکل امنیتی https کلیه راه حلهای تجارت الکترونیک ایمن برای همه ایجاد شد. و بدین ترتیب بود که در اروپای غربی و امریکا بین سالهای 1998 تا 2000 شاهد میل بسیار زیاد به ایجاد سایتهای اینترنتی و هجوم به سوی تجارت الکترونیک بودیم. 

 

در سال 2005 تمامی کشورهای اروپا، امریکا و کانادا از تجارت الکترونیک بهره می بردند و اکنون وسعت تجارت الکترونیک و رشد آن در آسیای شرقی وسعت چشمگیری داشته است. اما کشورهای جهان سوم رشد بسیار کمی در این زمینه داشتند و حتی در برخی از این کشورهای تجارت الکترونیک به ندرت انجام میگیرد.

بازاریابی به چه معناست؟

به اعتقاد فلیپ کاتلر ( PHILIP KOTLER  ) که به پدر علم بازاریابی معروف است، بازاریابی (Marketing) به معنی کار با بازارهاست، برای فراهم ساختـــن مبادلات با هدف تامین خواسته ها و نیازهای انسان. بازاریابی فرایندی است که طی آن افراد و گروهها، با تولید و مبادله کالا و ایجاد مزایا به دیگران، خواسته ها و نیازهای خود را تامین می کنند. اصولاً وظیفه بازاریابی شناسایی نیازها و خواسته ها و تعیین بازارهای هدف برای خدمت به آنهاست، و همچنین طراحی کالاها و خدمات و برنامه زمان بندی شده برای ارائه خدمت به این بازارها و بالاخره فراخوانی کلیه افراد درون سازمان به اینکه به مشتریان فکر و به آنان خدمت کنند.

فلیپ کاتلر معتقد است، بازاریابی ؛ دانش و هنر یافتن، نگهداری و رشد دادن مشتریان سودآور است.

 

بازاریابان دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتری بودند. گروه فروش در پی شکار مشتریان تازه بود و رشد دادن مشتری مفهومی نداشت. اکنون وضع دگرگون شده است. نگهداری و رشد دادن مشتریان هدف نخستین است. هر مشتری را که از دست بدهید برای خرید تمام عمر وی، زیان خواهید کرد. هزینه جلب یک مشتری تازه پنج برابر هزینه خشنود نگهداشتن مشتری کنونی است. نکته منفی دیگر اینکه چند سال طول می کشد تا مشتری تازه درحد و اندازه مشتری پیشین از شما خرید کند.

 

بازاریابی الکترونیک چیست؟

بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با بکارگیری ابزارها و روشهای بدیع فناوری نوین به دنبال نوآوری می باشد. در واقع باید گفت که اینترنت، به عنوان نقش اصلی تسهیل کننده تجارت الکترونیک ، اصول پایه ای تجارت را دچار تغییر و تحول کرده است. یکی از اصول فعالیت های تجاری  که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، بازاریابی است.

فرآیند بازاریابی الکترونیک صرفا بر استفاده از فن آوری اینترنت اصرار نمی ورزد، بلکه در عین فراهم کردن امکاناتی که بازاریابی سنتی فاقد آن است، از همه روشهای بازاریابی بهره برداری می کند. که یکی از آنها روش بازاریابی تک به تک (one to one) و یا ارتباط مستقیم با مشتریان است.

در حقیقت بازاریابی الکترونیکی و سنتی تکمیل کننده یکدیگر می باشند. و همواره ارتباط کلامی و رو در رو (face to face) از ارکان اصلی موفقیت در بازاریابی است.

 

منبع : http://www.parsline.biz
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد