مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

بازرگانی الکترونیک ( e-business) چیست ؟

بازرگانی الکترونیک ( e-business) چیست ؟


" به تمامی فعالیتهایی که یک شرکت برای خرید و فروش محصولات و خدمات خود با استفاده از رایانه ها و فناوریهای ارتباطی انجام می دهد ، بازرگانی الکترونیک (e-business) گفته می شود. در معنی گسترده تر ، بازرگانی الکترونیک دربردارنده تمامی فعالیتهای مرتبط مانند خرید و فروش آنلاین ، تکنیک های افزایش فروش به کمک اتوماسیون ، مدیریت چرخه تامین کالا (supply-chain management)، تبلیغات وب و مدیریت سفارشات می باشد. {در حالی}که تجارت الکترونیک (e-commerce) به معنی خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت است. بر اساس این تعریف ، تجارت الکترونیک بخشی از بازرگـانی الکترونیک می باشد. در هر حال ، در بسیاری موارد این دو واژه بجای یکدیگر بکار می روند."

" بازرگانی الکترونیک ، به عنوان یک عامل مهم افزایش مقبولیت سیستم های اطلاع رسانی جهانی (global information systems) ، سیستمی نه تنها متمرکز بر خرید و فروش کالا و خدمات به منظور کسب سود است بلکه دربردارنده تمامی عملکردهایی که این فرایند را حمایت می کنند نیز می باشد. این فعالیتها شامل ، ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات ، ارائه خدمات پس از فروش و سرویس مشتری یا تسهیل کننده ارتباط بین شرکای بازرگانی هستند. "

با توجه به اهمیت فوق العاده بالای مباحث تجارت و بازرگانی الکترونیک و با وجود تعاریف بسیار متعدد و بعضا نادرستی که از این دو واژه و علم ارائه شده است،دو پاراگراف فوق را از کتاب تجارت الکترونیک (اصول و تمرین) نوشته دانشمند گرانمایه پروفسور حسین بیدگلی استاد ارشد مدیریت تجاری و اطلاع رسانی دانشگاه کالیفرنیا ، عینا و کلمه به کلمه ترجمه و ارائه نمودیم ، تا جای هیچگونه شک یا تردیدی در مورد صحت و منبع این تعریف نباشد. (فصل دوم ، صفحه 45، بخش 4-2)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد