مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

مزرعه چاپارل

همه چیز و هیچ چیز

گلچین چندین قسمت از لوک خوش شانس

بیش از نیم قرن است که لوک خوش شانس سوار بر اسب باهوش و باوفایش چالی‌جامپر در غرب وحشی برای برقراری عدالت مبارزه می‌کند. این گاوچران مهربان سریع‌ترین هفت تیرکش، ماهرترین سوارکار و بهترین یار قانون است.
 

لوک خوش شانس با به طنز و هجو کشیدن دنیای وسترن - این بزرگترین اسطوره آمریکایی - تصویری موثر و ماندگار از این اسطوره با تمام جزییات و عناصر تشکیل دهنده آن نظیر شهرها، آداب ورفتار، دکورها و شخصیتهای مثبت و منفی ارائه می‌کند.

لوک خوش‌شانس - گاوچرانی که سریع‌تر از سایه‌اش هفت تیر می‌کشد - برای نخستین بار در قالب شخصیتی کمیک در سال 1964 در صفحات مجله هفتگی اسپیرو ظاهر شد.

خالق این شخصیت موریس دو بور، نقاش بلژیکی است. در ابتدا موریس هم نویسنده و هم طراح داستان‌های لوک بود، اما پس از چند جلد اول کار نگارش داستان‌ها را به نویسنده‌ای فرانسوی به نام رئه گویسنی واگذار کرد و نتیجه کار این تیم دو نفره شگفت آور بود و چنان پختگی و ظرافتی به لوک خوش شانس بخشید که به سرعت آن را به یکی از محبوب‌ترین قهرمانان داستان‌های مصور در دنیا بدل کرد.

پس از مرگ گوسینی در سال 1977 موریس کار تصویرگری لوک خوش شانس را به کمک نویسندگان دیگر و گاهی به تنهایی ادامه داد. دوران همکاری موریس و گوسینی طلایی‌ترین عصر داستان‌های لوک خوش شانس به شمار می‌رود. پس از مرگ موریس، آچده - هنرمند فرانسوی - سری جدید لوک خوش شانس را طراحی کرد که نتوانست موفقیت سرعت قبلی را تکرار کند.

برادران دالتون (جو، جک، ویلیام و آوریل ) در اکثر داستانهای لوک به عنوان دشمنان اصلی لوک خوش‌شانس ظاهر می‌شوند. این برادران که به ترتیب یکی از دیگر بلند قدتر و کودن‌تر هستند، به عنوان پسر عموهای دالتونهای واقعی - که از مخوف‌ترین تبهکاران تاریخ آمریکا به شمار می‌روند - قصد گرفتن انتقام از لوک را دارند. این شخصیتها به سرعت به محبوبیتی عظیم دست پیدا کردند.

از جمله شخصیت‌هایی که در همه داستانهای لوک حضور دارند، می‌توان به جالی مامپر - باهوش‌ترین اسب دنیا - و ران تان پلن - کودن‌ترین سگ دنیا - اشاره کرد.

جالی جامپر با اعمال شگفت‌آوری که انجام می‌دهد، همیشه کمکی بزرگ برای لوک محسوب می‌شود. از جمله توانایی‌های جالب «جالی» شطرنج بازی کردن، دویدن در خواب، زورآزمایی و مچ انداختن بالوک، آشپزی و شستن لباس است.

اما در نقطه مقابل ران تان پلن و یا همان «بوشفک» حتی از سایه خود نیز احمق‌تر به نظر می‌رسد و با حماقت خود خواننده را به خنده می‌اندازند. محبوبیت ران تان پلن در بین خوانندگان، گوسینی و موریس را بر آن داشت تا یک سری داستان درباره خود ران تان پلن به رشته تحریر درآورند.
 


لوک خوش‌شانس (به فرانسوی: Lucky Luke، لاکی لوک) یک داستان مصور فرانسوی-بلژیکی ساختهٔ موریس دی‌بوره‌است. رنه گوسینی بهترین دوران این کمیک استریپ را نوشت. داستان در غرب وحشی می‌گذرد و دربارهٔ گاوچرانی به نام لوک خوش‌شانس است که از سایه‌اش تندتر تیر می‌زند.

نام این داستان مصور در دوبله‌های فارسی پیشین لوک بی‌باک نامیده می‌شد.

 

برای دانلود کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد